Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



30 juni, 2007

En dryg hyllmeter

Många böcker har jag att välja på i sommar...
Jag har väldigt svårt att låta bli att köpa om det är rea eller om det är en bok jag hört talats om/läst om, så min hyllmeter är en salig blandning. Det är fullkomligt livsfarligt för mig att besöka t ex adlibris. Jag har ingen som helst ambition att läsa alla eller ens hälften. Flera böcker är kvar sedan förra sommaren, då jag inte orkade läsa alls många. Känner mig dock i bättre form nu, så några ska det väl bli. Har ni idéer om vilka jag ska läsa i listan, så är ni välkomna med förslag.

Anonym: En kvinna i Berlin
Alakoski: Svinalängorna
Bradford: I Emma Hartes fotspår
Fagerholm: Den amerikanska flickan
Foer: Extremt högt och otroligt nära
Frey: Tusen små bitar
George: När ingen ser
Grangé: Den svarta linjen
Guillou: Tjuvarnas marknad
Hagman: Att komma hem ska vara en schlager
Henschen: I skuggan av ett brott
Herrström: Den hungriga prinsessan
Kallenberg: Stockholmskärlek
Larsson: Män som hatar kvinnor
Flickan som lekte med elden
Luftslottet som sprängdes
Loe: Expedition L
Lundell: Värmen
Lärn: Kvinnan som var en fyr
Malmsten: Hör bara hur…
Martell: Berättelsen om Pi
Olsson: Nu vill jag sjunga…
Ragde: Berlinerpopplarna
Rosenberg: Plikten, profiten och konsten att vara människa
Sailinger: Räddaren i nöden
Sereny: Tyskt trauma
Smith: Elefantens sång
Örnens väg
Tamas: Lasermannen
Voors: Mina döttrars systrar
Walters: Mordet i Sussex
Jobbrelaterat
Agrell: Desertwalker
Eriksson: Lägerhästarnas natt
Herrström: Tusen gånger starkare
Kolterjahn: I väntan på liv
Nilsson. Sjutton
Nordin: Svart drama
Wahl: Återkomst
Moses: Med såg och blodiglar- Medeltidens medicin
Sands: Egyptens underverk – En kurs i egyptologi

En bok är läst och jag tror att jag fortsätter med Christina Herrströms Den hungriga prinsessan och sedan Viveca Lärns Kvinnan som var en fyr.

Vad läser ni just nu?


Hoppsan! Jag upptäcker precis att bloggen fyller ett år idag. Jag kan kanske inte numera påstå att jag gör detta motvilligt :)

10 kommentarer:

Lilla B sa...

Stort grattis på 1-årsdagen!
Läser din blogg med stort intresse och mycket igenkännande.

Själv ska jag ge mig på Tjuvarnas marknad som ligger här och väntar.
Men känner ingen riktig ro att bara slå mig ner och läsa. Inte än iallafall

Lena sa...

Tack! Utbytet är ömsesidigt.

Det stämmer, ro måste man ha, annars blir det inte mycket bevänt med läsandet. Jag tänkte läsa Guillous och Rosenbergs böcker efter varandra, har fått för mig att det skulle kunna vara bra.

Inkan© sa...

Jag läser "Saturnus ringar" just nu -en mycket märklig bok. Författaren heter W G Sebald. Och jag bara fängslas av den och får hela tiden lust till att läsa ännu mer av speciella böcker - boken ger mig nya idéer och tankar.

Så har jag börjat kika i Boel Westins biografi om Tove Jansson (mumin:) ) Den kommer att kännas bta att läsa förstår jag redan efter första kapitlet "Jag donar"
Rekommenderas till dem som älskar hennes Mumin etc!

Så ligger både norske Torvund och svenske Tranströmer i sängen hos mig - men deras poesi är alltid med mig....

Det läser jag just nu:)

På din lista rekomenderar jag absolut "Berlinerpopplarna" av Anne B Ragde ( jag fick den från Norge).

Sedan en bok du ej har med: "om jag kunde skriva skulle jag skriva en bok om människans största lycka och olycka" av Helena von Hofsten
( även bloggare) boken med den långa titeln är fantastisk, den påverkar, engagerar , krypet in i en - hon skriver så jäkla bra!

Lena sa...

Vad du hinner med Inkan! Berlinerpopplarna läste jag ut häromdagen - se tidigare inlägg- en stillsam och trevlig bok. Jag noterar dina tips :)

Amber sa...

Grattis på 1-årsdagen! Nej, du verkar inte vara så motvillig precis - tack och lov!

Jag började på Tjuvarnas marknad, men det var inget som tilltalade mig.

Henchens "I skuggan av ett brott" läste jag förra sommaren - mycket bra! Larssons böcker är så spännande att man sträckläser dem, så det är ett bra tips.

Du har en väldigt ambitiös lista, må jag säga. Tur att du inte har ambitionen att läsa allt du köper. Jag har också gett upp den idén.

Ska skriva min lista också.

Lena sa...

Tack! Det har för det mesta gått ovanligt bra att blogga. Det trodde jag inte, då för ett år sedan. Jag har bestämt mig för att det blir som det blir och skriver om det som faller mig in. Men jag blir själaglad över kommentarer, det erkänner jag gärna.
Jag tänker som så att jag hinner nog läsa alla de böcker jag har någon gång...
Stieg Larssons böcker har jag spritt ut lite i tanken, ska nog börja på den första nästnästa vecka. Ska bli kul att se fler listor.

johanna sa...

Hej, jag ramlade in här från Slottsträdgårdsmästaren och böcker är ett av mina glädjeämnen här i livet.
Jag läste nyss ut Jessika Jungs saknad av Elisabeth Gilek , en gratis bok från Damernas värld, men den var så där, inget att hurra för. Högg snabbt in på En spricka i kristallen av Cecilia von Krusenstjerna och sedan väntar Kamelonten av Jules Hardy och lite jobbläsning med Lusthus till bruks och till syns av Abba Lisa Nyreröd.

Hoppas du hittar något bra att läsa i din lista!

Linda sa...

Grattis!
Här firas kalas till höger och vänster :)
Snart är det nog min tur.

Vilken härlig bolklista, den ska jag ta och kopiera så jag har lite tips när det sinar.
Tycer du ska läsa Stieg Larsson - jag gillade honom skarpt.
Hoppas du får en skön vecka vid kusten.

Karin sa...

Åsa Larssons Svart stig började jag på igår.

Alakoski måste du läsa!

Grattis på ettårsdagen!

Lena sa...

Sericea, Lindalotta och Karin: Böcker är så kul, för de engagerar och boktips kan man alltid få.