Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



02 december, 2007

World Aids Day

Världsaidsdagen var det igår. Hiv/Aids har uppmärksammats på flera ställen de senaste dagarna. Jag hoppas innerligen att en sådan här dag ökar kunskapen och att många fler inser att detta berör oss, även om vi känner oss trygga i Sverige. Jag tror inte att det är många här hemma som känner någon som är hivsmittad och på ett sätt är det väl bra. Aids drabbar så många så skoningslöst i synnerhet i fattigare länder. Vi har ett skyddsnät, det finns inte i många länder

Många många miljoner är beroende av att släkten eller grannar ställer upp för att att hand om den sjuka och i förlängningen barnen som blir kvar. Många länder är berövade på en stor del av sin arbetsföra befolkning och utvecklingen och fattigdomsbekämpningen kan inte gå framåt då.


Det är här vi kan göra en insats. Pengar behövs till informationskampanjer, testkliniker, mediciner och inte minst mat. Får du inte rätt och tillräcklig mat gör medicinen liten nytta.
Det behövs pengar till barnhem, skolor och utbiildning på högre nivå. Det finns tillräcklig kunskap i många länder, men den är begränsad till för få människor.
Ska attityder förändras, krävs det massiva insatser. Just attitydförändring är oerhört svårt att genomföra. Vi kan bara se på hur diskussionen går här hemma om hur vi ska/bör förändra vårt sätt att leva för att vända klimatutvecklingen. Det finns de som uttrycker att det inte är någon idé att förändra sitt levnadssätt eller att de inte tror på larmrapporterna. Värt att betänka är att vi har tillgång till kunskap.

Jag hoppas att svenska kyrkans julinsamling får in många miljoner under december månad. Går du i kyrkan någon gång under advent, tänk lite extra då, innan du lägger i mynten. Dina pengar gör skillnad. Du kan också skicka ett sms till 72 900 och då skänker du 20 kronor.
Rosetten ovan köpte jag i Uganda. Där finns TASO, The Aids Support Organisation. De arbetar förebyggande. De vårdar och behandlar och de stöttar hiv-smittade och aidssjuka och deras familjer. De är framgångsrika, men skulle behöva vara många fler och ha mer pengar.
Igår var jag i S:ta Helena kyrka i grannstaden på en musikgudstjänst och den stunden gav mig mycket. Jag hoppas att det är många fler som inser att varje gärning och tanke räknas.

7 kommentarer:

Hedgren sa...

Ett SMS är skickat! Och tack för ett fantastiskt läsvärt inlägg!
Adventskram!

Lena sa...

Ååå, vad BRA! Och tack!

Tankevågor sa...

Mycket bra att du gjorde det här inlägget. Jag smsar och smsar....det är så himla bekvämt med de där smsen! :-)
Hoppas många, många inser det.

Villa Nian sa...

Tänkvärt inlägg som berör. Ett sms ska skickas!

Lena sa...

Londongirl och Tina: Jag blir så glad!

Evas blogg sa...

Bra inlägg!! Och som du skriver, varje liten handling är värt så mycket. ALLA kan vi göra något för att minska lidandet i världen.

Lena sa...

Eva: Precis så. Varje liten medmänsklig handling påverkar.