Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



01 juli, 2009

Värsta skyfallet och lite hagel

Bild lånad från SMHI

var det i stan, faktiskt större i omfattning än dem jag upplevde i Uganda. Det lär ha kommit över 80 mm* på mindre än en timma. Jag satt i bilen utanför affären och väntade i 25 minuter, innan jag tyckte att jag överhuvudtaget kunde ge mig ut. Blixt och åska kom nästan samtidigt och det mullrade ordentligt mellan husen. Ett tak till en affärsbyggnad gav vika, viadukter och källare vattenfylldes och det blev l å n g a bilköer. Här hemma, sjutton kilometer från stan, hade det kommit 8 mm... lite mer lagom. Det har nog åskat här med för telefonen är utslagen och en propp hade löst ut pga överslag. Jag är glad att jag satt där i bilen under större delen av ovädret, för åska gillar jag inte. Nu är det mer rimlig temperatur ute, skönt.
* enl. en man som ringde in till lokalradion.

13 kommentarer:

Bloggblad sa...

Min fjärde bloggfödelsedag inföll i söndags, men inte tusan kom jag ihåg det då...

Vilket regn! Det känns ibland som om naturen har missat det där med "lagom"... vi har värsta åskvärmen här, nästan så att det skulle vara skönt med en snabb skur - och sen sol och varmt igen....

mossfolk sa...

Oj, och jag som gått hela dagen och tjatat om hur underbart det skulle vara med åska och en riktig regnskur. Men lagom är bäst!

Tankevågor sa...

Vilken skillnad på 80 och 8 mm regn och så nära ändå rent geografiskt.
Skönt att du hade biltak över huvudet i alla fall.
Här blev det minsann bara ett litet lätt duggregn en stund på förmiddagen....inte mycket alls. Nu lyser solen för fullt igen.

Lilla B sa...

Det var ett redigt åskväder, det! Här mullrade det bara lite och 1 ynkans millimeter regn förr.

Monica sa...

Här har det inte kommit en ynka liten droppe... Det var kolsvart på himlen och vi satt och längtade efter en rejäl urladdning. Men icke... Molnen försvann och det är fortfarande lika stekande hett.

Lena sa...

Bloggblad: Det var nästan att jag glömde. Det var ju en mycket viktigare födelsedag precis innan.
Lagom väder är allt mer sällan tycker jag. Nu går det att andas och röra sig utan att svettas för mycket.

Mossfolk: Vi fick, så vi teg :)

Londongirl: Ja du, så är det ofta att det regnar bara 1 km härifrån och inte hos oss, men jag är glad överde mer lagom 8 millimeter som föll här. Mina rabatter skulle flyta bort, tror jag.

Lilla B: 1 mm kan man ju både ha och mista.

Lena sa...

Monica: Det är mycket lättareatt andas nu. Trist att det ska behöva bli åska för att vi ska få reg.,

Annika sa...

Åh Panter!
Jag såg detta på nyheterna igår, och jag tänkte på dig och Mie!!
USCH vilket otäckt väder.
Här har det inte regnat en droppe sen jag kom hem, nada.
Märkligt väder denna sommar.
Avskyr verkligen störtregn av det slag som ni fick.
Åska ÄR otäckt!!

Annika sa...

GRATTIS!
Bloggen tre år!!
din blogg ligger i min absoluta topplista!!!
KRAM!!!

Lena sa...

Annika: Tack, riktigt otäckt var det i går. Nu skiner solen igen och det är 25 grader i skuggan... även om jag pustar, så gläds jag åt den "riktiga" sommaren.

reneesfotoblogg sa...

33 grader i skuggan och inte en droppe idag. Nu börjar det sloka i rabatterna.
Men det är ingen klagan i det bara ett konstaterande.
mvh R

Elisabet. sa...

Och här är det subtropisk värme.

Mågen har inhandlat en fläkt som går för fulla segel .., ack, så skönt!

Lena sa...

Renée: Jag pustar allt lite, men hellre så här än 12 grader och regn.

Elisabet: En fläkt det vore något.