Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



09 september, 2011

Idag tänker jag på Afrika

Bilden av Afrika är för de allra flesta en eländig sådan och visst är den sann, men det finns annat också. För intresserade finns en reportageserie på SVT: Det nya Afrika. Här får vi en möjlighet att nyansera bilden.

Men läget på Afrikas horn förvärras ständigt och mer hjälp behövs: Jag ska göra det, gör du det du med?





Två små barn (Jag tog kortet lite i smyg, det märks på kvalitén) som jag träffade i Uganda för några år sedan. De hade det bra. De tillbringade dagarna hos sin farmor, som var en driftig kvinna, som lyckats arbeta ihop pengar att skicka alla sina fyra barn till universitet. Barnbarnen var hos farmor när föräldrarna arbetade. Inte helt olikt hur det var hos oss förr. Farmor hade alltså deltagit i utvecklingsprojekt stöttade av bl a FN. Detta gjorde henne till en bättre jordbrukare och gårdens avkastning ökade så pengarna som blev över på försäljning av allehanda produkter och grödor räckte till nya investeringar och barnens utbildningar.

Inga kommentarer: