Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



13 december, 2008

Radiolyssning och tankekedjor

Att lyssna på radio är en underskattad sysselsättning. I radion kan man i bästa fall få lyssna på riktiga samtal och reportage, som i dag när jag lyssnade på Medierna P1 vid elvatiden. Programmet handlade ytterst om hur vi hanterar och försvarar vår demokrati och det fick mig att inse att vi pratar alldeles för lite och på djupet om vad det egentligen står för. Så klart att vi, till mans inte värnar något som vi tar så för givet. Sedan tänkte jag vidare kring hur vi ser på rättigheter och skyldigheter och så småningom landade jag här. Höj ljudet! Sam Cooke sjunger så bra.





Varför kan vi inte lära av historien?


PS: jag försökte länka, flera gånger till P1 och Medierna, men det ville sig inte.

5 kommentarer:

Hedgren sa...

Kom att tänka på när vi härförleden hade debatt i femman jag har. Halva klassen var för demokrati och halva var för diktatur. Diktatur sopade banan med demokrati! När vi pratade efteråt konstaterade några kloka ungar att demokrati ju är så självkalrt och de som skulle försvara diktaur hade vekligen vässat sina argument.

Också en insikt...

Tankevågor sa...

Läser Hedgrens kommentar och tycker också det är tänkvärt...
Funderar över historiens alla diktatorer och hur de framställt sina åsikter.

Jag är en riktig radionörd. Gillar att lyssna på radio och det har jag alltid gjort.

Det Mörka Hotet sa...

Radio och P1 är kanon: jag lyssnar flera timmar varje dag och har så gjort sedan barnsben.

Framför allt kan man lättare pyssla och arbeta med annat än om man ser på TV. Jag har alltid radion på när jag lagar mat, diskar, städar eller kör bil.

Lena sa...

Hedgren och Londongirl: Det var lite i de banorna jag tänkte, att vi vuxna inte för samtalet med varandra och med de unga i tllräcklig omfattning. Argument för demokrati borde vi alla få med modersmjölken.

Lena sa...

Samuel: Här går också radion nästan för jämnan. jag stänger av den när vi äter. Avskyr störande ljud vid måltider. Jag skulla aldrig kunna äta framför teven.