Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



11 oktober, 2009

Atjoo!

Närå, inte är jag förkyld. Här rensas det i hallar och garderober och himmel vad dammigt det är!
Jag är gift med en "bra att ha", men jag tror att jag har en aning av det draget också.
Tre säckar med bara slänggrejor. Allt är inte slängt så där utan utskiljning, det finns en del att frakta vidare till släkt eller Kupan. Det finns kvar att göra; lådorna med halsdukar och vantar, mina garderober och flickornas med kvarlämnade saker, men det får vänta till nästa helg.
När jag ser högarna vi kasserat, funderar jag på hur i hela fridens namn vi kan samla på oss så mycket och varför vi ansett oss behöva allt det här. Visst, vi har inte rensat på flera år, men det är ändå väldigt mycket.
Jag tycker väl att principen ett plagg in och ett ut är bra och det är nog som så, att man faktiskt kan ha för många svarta koftor. Jag tror jag har fem. Det lär visa sig nästa helg.
Jag köper inte kläder så ofta, som man skulle kunna tro av mängden som nu slängs, men jag eller vi är uppenbarligen otroligt duktiga på att spara. Jag undrar hur gammalt det äldsta plagget är här hemma. Nu är det i alla fall mycket luftigare och mer överskådligt och det är gott att se.

6 kommentarer:

Tankevågor sa...

Oj oj oj...vad jag känner igen mig/oss här!
KAN man verkligen inte ha mer än fem svarta koftor? ;-)

em sa...

Slänga - bort det! Har man inte använt sina kläder på länge så känns det ju som nya när man plockar fram dem. Jag använder min mormors, och hennes systrars, kläder.
Margaretha

Humlan sa...

Det rensas här också. Jag har nu två säckar med kläder och annat som står i hallen och väntar på hämtning.
Men jag ska verkligen inte räkna mina koftor eller handväskor eller... :-)

Turtlan sa...

Det är läge att rensa när det hänger två-tre plagg på de flesta galgarna i garderoben!

Men idag kom "en bra att ha jacka" till nytta! M hade ingen bra jacka med sig när vi skulle ut och tipspromenera. Men det fanns en i min garderob som passade perfekt!

Men det är ju förståss inte ofta det är så.....

Lena sa...

Londongirl: Vi är nog många...
Jodå, det kan man och någonstans känns det som om man egentligen inte kan ha för många av just svarta koftor, men så var det det här med överkonsumtion...

Margaretha: Ibland är plaggen rätt slitna och formlösa och då är sopsäcken det enda alternativet, men jag tycker att återanvändning borde vara det rätta så långt det är möjligt. (väldigt lång mening det blev där)

Humlan: Förr hade jag väldigt många skor, men där har jag bättrat mig. Schalar har jag däremot i överflöd. Deär lite svåra att slita ut.

Turtlegirl: Visst blir man nöjd om en bra att ha grej kommer till användning:)

Anonym sa...

Jag klarar inte av att ha mycket prylar, inte ens om de är inpackade i ett förråd. Men svarta koftor, jodå, det kan man som sagt ha hur många som helst egentligen. De går aldrig ur mode heller.