Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



25 juli, 2010

Tidsförvirrad

Klockan är snart halv åtta och den skulle lika gärna kunna vara halv två på eftermiddagen eller halv elva på kvällen. Det mesta har varit huller om buller och rörigt idag. Det enda som känns normalt var middagen vid sextiden. Här regnar och blåser det fortfarande, men kanske inte riktigt lika intensivt, 29 mm hittills. Hoppas att det gläder några.

Innan jag somnade igår kväll tänkte jag, som så många gånger förr, att i morgon då minsann då ska jag... Tja, dagen eller dygnet är ju inte slut än, så jag kanske syr de där gardinerna jag tänkt på.

Det här inlägget skulle ju handla om de där två böcker jag hittills läst ut Rapsbaggarna och En tagg i hjärtat.
Den första är jag väldigt kluven inför. Den har egentligen en hyfsad story om än något fantastisk. Den är väldigt lättläst, men... jag tycker inte att den lyfter någon gång. Jag har inte läst något av Karin Brunk Holmqvist förut och jag tror inte att jag kommer göra det heller.
Cannie Möllers ungdomsbok är bra, den handlar om att vara någon; sig själv, att hitta sin identitet, att bli sedd och om förväntningar på sig själv och andra. Den här boken skulle fungera bra i klass med diskussioner kring handlingen. Boken är skriven 2000 och det ju inte så länge sedan, men det finns två saker, tidsmarkörer, som säkerligen mina elever kommer att reagera på: avsaknaden av internet och mobiltelefoner och det ska bli intressant att se hur de reagerar/kommenterar det. Somligt i handlingen hade nämligen löst sig så lätt med en mobiltelefon.
Just nu läser jag eller försöker jag läsa Hjärtdjur av Herta Müller och det är en utmaning. Språket är både ett hinder och väldigt uppfriskande. Jag har insett att jag nog inte kan läsa den i för korta tidssjok, för då tappar jag tråden, så en sån här trist dag hade ju egentligen passat, men jag har liksom inte packat upp den ... Att läsa den på tyska tror jag inte att jag klarar. Jag ska nog inte ens försöka.

Vitlöken har inget med inlägget att göra, men så kan det bli när jag sitter för länge vid datorn.

Inga kommentarer: