Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



20 september, 2009

Att jag aldrig lär mig

Å, plommonen ... Dem måste jag ta rätt på, tänkte jag förra helgen. Plommonmarmelad kanske...
Efter Här är ditt liv (som inom parantes är ett rätt tunt program ) körde jag igång. Att kärna ur två kilo tar tid och kokning tar tid. Klockan ett gick jag till sängs... Det är säkert snart 30 år sedan jag gjorde marmelad och det är ju möjligt att jag glömt eller förträngt att det tar tid. Jag hann med lite annat pyssel, medan jag väntade så det var väl i och för sig inte slöseri med tid, men jag hade hellre sovit. Det blev faktiskt fyra burkar.

Samma recept som sist det begav sig, inte svårt men var inte tidsoptimist om ni gör ett försök.
Plommonmarmelad är väldigt gott.

14 kommentarer:

reneesfotoblogg sa...

Det är så härligt att rada upp burkarna med allehanda självplockade och hemmalagade gottesaker.
För att inte tala om när man plockar fram och njuter fram på vintern.
Snygga burkar förresten.
mvh R

Lilla B sa...

Det är ett sant helvete att vara tidsoptimist. Håller helt med dig att man kan förundras över att man aldrig drar lärdom.

Tankevågor sa...

Ah...så gott men egengjord marmelad! Dina plommon ser fina ut. Vilken sort är det? Victoria? Undrar om jag skulle kunna ha ett plommonträd ute på ön?

Tuvstarr sa...

Jag älskar plommon också på både vis färska från trädet som marmelad och som kompott. För kanske fyra år sen har jag gjort marmelad och kompott av nästan fem hinkar frukt i en enda dag, då kan du tänka dig som det såg ut i mitt kök. Jag har fortfarande några glas kvar så behöver jag inte göra nya i år. Tycker det är en fin sort du har. Vi har inget eget träd, men det finns ett ställe vid skogskanten där finns många träd med blåa plommon som jag inte vet om dem tillhör någon. I alla fall plockar ingen frukterna (oavsett av några som plundrar precis som jag ;-)), det är så otroligt synd om dem. Men jag hämtar några varje år och de är verkligen söta och läckra.
Gestohlene Früchte schmecken sowieso immer am besten, oder? ;-)

Elisabet. sa...

Ja, det tycker jag med .., att det är ett tunt program. Det haltar.
Och jag satt och tänkte på hur mycket jag saknar Lasse Holmqvist ., och jag kunde inte riktigt bli klok på vad det var som fattades .., vad han hade som den nuvarande programledaren inte har .., en slags pondus kanske ., och ett intresse som kändes äkta .., inte bara som länk till nästa gäst?

Eller så beror det måhända på att vi nu vet ungefär vad som ska komma.
Och mycket beror det ju också på gästerna, förstås.

Bloggblad sa...

Javisst ja, jag ska sno några plommon från grannens träd innan de kommer hem från landet. Jag FÅR det, men det känns ändå fel att gå där och plocka när de ser mig genom fönstret.

Jag tyckte att Här är ditt liv, kunde hetat Här är Ingvar Oldsberg. Han vill bara prata själv hela tiden. Dessutom kändes Svennis himla besvärad - och inte hade han gjort nåt annat att prata om än tränat fotbollslag, det blir inte nåt särskilt färgstarkt program då.

Undrar om IO kommer att ha med nån kvinna som Föremål för programmet? IO är den värsta tv-mansgris jag vet.

Lena sa...

Renée: Den marmeladen gör sig på vilket frukostbord som helst :)

Lilla B: Kan man bli botad tro?

Londongirl: Jo, det är gott. Funderar på om jag inte borde baka bröd också, men det får vara nån måtta på husligheten.
Klarar sig kastanjen(gjorde den det?) så borde i ett plommonträd i lä ha förutsättningar, tror jag.
detta är ett familjeträd, som jag fick av en nian för elva år sedan. Älgarna har gått hårt åt det så jag vet inte riktigt vilka två sorter som överlevde attacken.

Tuvstarr: Plommon är så gott.
Fem hinkar?! Jag som suckade över två kilo...Klart att du ska ta tillvara på den frukt som finns, även om det inte är ditt träd.

Elisabet: Det är bara transportsträckor mellan gäster som får väldigt lite plats. Även om jag inte är särskilt intresserad av fotboll, så hade det varit intressant att höra Svennis prata om hur han tänker kring hur man formar ett lag osv...
Jag tror inte jag ska se nästa program.

Bloggblad: Ja, stulen frukt smakar ju bäst :)
Jag tycker att han är så självgod, den där programledaren, så det blir nog inga fler program för min del. Jo, kanske om det blir en kvinnlig gäst, mest då för att se hur han förhåller sig.

Tankevågor sa...

Njaä...någon kastanj har jag inte på ön. Men jag fick ju en valnötsplanta från Skåne av Claus där nere om det är den du tänker på?
Den har faktiskt överlevt sin första vinter där ute och vuxit nu i sommar. Hoppas den fortsätter så. :-)

Lena sa...

Så var det, valnöt. Det var den jag tänkte på.

Lilla B sa...

Jag undrar om någon tidsoptimist egentligen vill bli botad.
Känner ingen som tränger efter bot men skulle nog kunna sno ihop ett träningsprogram om det knep.

Lena sa...

Att vara tidsoptimist innebär ju en känsla av att man klarar mycket och att det går hyfsat fort, det man tänkt sig att göra och det självbedrägeriet gör ju en del för självkänslan i intialt. Jag tycker ändå att jag borde lära mig någon gång.
Träningsprogram för tidsoptimister, ja varför inte? Det finns nog många som känner behovet av och till.

Linda sa...

Men du är ju tokig, varför börja så sent?
Fast när jag tänker efter så är det något jag mycket väl skulle kunna göra... :)
Det ser otroligt gott ut!

Tyvärr tycker inte jag att Oldsberg fixar detta... :(
Jättesynd för jag trodde att det kunde bli bra, men han tar för stor plats själv, på något vis.

Leina sa...

Plommonträdet gav ringa frukt i år... Men gissa om jag plockat björnbär... Och kokat marmelad.. Ljuvligt...

Lena sa...

Linda: Jag är ju tidsoptimist.... det skulle ju inte ta så lång tid.
Här är ditt liv hade verkligen kunnat bli bra, men nu...

Leina: Jag trodde inte att det skulle bli så här mycket, tyckte blomningen var dålig. Björnbären i Halland hade jag spetsat in mig på, men det blev ingen resa i lämplig tid. Björnbär är nog bland det bästa jag vet, så det är inte utan det vattnas i smaklökarna när jaa läser om marmeladen:)