Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



29 december, 2009

Nu är glada julen slut...

Barbro


Vintern och julen är krävande. Så är det oavsett om man heter Barbro eller Gerda. De tar sig an snön och kylan på olika sätt. Barbro inser att det finns smådjur där under snön och huset och beger sig i väg på några dagliga rundor. Detta trots att snön är kall och besvärlig. Än håller inte skaren så hon sjunker ner säkert varannat steg. Gerda däremot vägrar att gå ut. Jag försökt att övertyga henne om nyttan med frisk luft, men hon vänder i luften och är inne igen, innan jag hunnit stänga dörren. Jag vet inte riktigt hur det går till och jag kan bara konstatera att hon är snabb, väldigt snabb. Om man är en liten katt på dryga året, så måste energin ta vägen någonstans. Normalt sett smyger Gerda på fåglar ute nästan hela dagarna och fångar en eller annan mus på nätterna, men nu går ju inte det. Smyga på fåglar går ganska bra inne också. Blomkrukor fungerar utmärkt att gömma sig bakom och än (ta i trä) har inte någon åkt i golvet. För att riktigt få utlopp för sin energi och jaktinstinkt har Gerda nu hittat det ultimata föremålet; julgranen. Julgranen och allt som hänger i den är snart en saga blott. Jag köpte nya julgranskulor till halva priset i går och alldeles nyss hördes en förfärlig duns på övervåningen...


Jag tror inte jag behöver säga mer.

10 kommentarer:

mossfolk sa...

Vilka underbara kattnamn! Kan allt förstå Gerda som aktar sig för det kalla, blöta, vita. Nu är visserligen jag väldigt förtjust i vintern, men hade jag inte haft några skor så... :)

Tankevågor sa...

Här har vi också julgranscirkus. Lillkatten Tiffany (också kallad "HoppochStuds") har klättrat upp i granen tre gånger redan. Men den står stadigt som tur är.

Linda sa...

Åh fina Barbro, så go du är där du ligger. Det ser ju så skönt ut!
Men jag kan nog hålla med Gerda att det är bra mycket skönare att vara inne då det är ruskigt kallt och fullt med snö.
Här är barmark igen, men nu är det kallt som attan så världen är vit ändå.

Tack snälla, fina du för julkortet!
KRAM

em sa...

Åskar skickar de varmaste och mest förstående hälsningar till Gerda, och säger att hon är välkommen hit, "vi kan lekaa kurragömma innan vi lägger oss framför brasan och har det mysigt!"
Margaretha
som har samma uppfattning om kyla som Åskar

reneesfotoblogg sa...

Den enda fysiska aktivitet "denvita" kan tänka sig under hela året är att dänga till kulorna i granen. Därför har vi granen på utsidan sedan några år. Där är den säker för hon går bara ut när nöden blir som störst. Flegmatisk är hennes tillnamn.
mvh R

Amber sa...

Här ligger också en katt som inte vill gå ut när det är kallt. Ibland tvingar jag honom en kort stund, men då står han på bakbenen och bankar på balkongdörren för att få komma in igen.

Ska bli spännande med hund - de ser ut att ha så kul i snön. Och förhoppningsvis blir jag mer aktiverad också, för man kan väl inte smita ifrån det om man har hund... (När sommarlovet börjar är det tänkt att vi ska ha en dvärgschnauzervalp.)

Lena sa...

Mossfolk: Speciella namn till speciella katter :) Gerda tvärvägrar att gå ut. Jag gjorde ett försök idag när solen sken enstund, men hon satt bara på trappan och tjurade.

Londongirl: Julgranscirkus, det var en bra beteckning. Förra året gick det bra, men i år...
Hon har inte tittat åt granen på hela dagen, så kanske blev hon tillräckligt skrämd.

Linda: Barbro har en viss värdighet och hon vet hur man njuter. Det är kallt och det är nog det hon inte gillar, Gerda. Hon har inga större problem att vara ute när det regnar.

Margaretha: Jag har framfört hälsningen. Just nu ligger damen i fråga framför ett element.

Renée: Det var en bra idé att ha granen utomhus. Jag kanske tom kan sätta någon gran på tillväxt i vår.

Amber: Gerda är bra på sånt dörrkrafs också. Hundvalp! Vad roligt! Mycket frisk luft får man.

Tuvstarr sa...

När vår hankatt Silvester var en kattunge, då tyckte han mycket om att klättra i julgranen, och vi hade faktiskt några av de fina röda kulorna mindre efter festen. Men nu som vuxen har han blivit förnunftigt (eller bara lat?). Det var roligt att se honom i granen, men numera har han mer än sju kilo i vikt, vi är glada att han är nöjd med att ligga under granen bland alla julklapparna.
Och varje dag är han ute på sin runda genom grannskapet, man måste ju kolla om allt är bra i reviret. Visst, när det var minus 17 då blev det en väldigt kort runda, men ändå flera gånger på dagen.

Ich wünsche Dir und Deiner Familie einen guten Rutsch ins neue Jahr. Alles Gute, vor allem in Bezug auf Deine Gesundheit.

Villa Nian sa...

Katter, snö och kyla. Själv är jag förvånad över mina busdjur som envist trotsar kylan. Ut och kontrollera musgömmorna måste man göra oavsett väder. Iofs vår lilla Isis gillar värme bäst!

Lena sa...

Tuvstarr: Jag hoppas och tror att Gerda slutat klänga i granen efter sista(?) attacken. Hon blev ganska rädd när granen anföll. Silvester och Barbro har nog samma inställning, många små korta rundor ute fungerar bra.
Danke gleichfalls!

Tina: Jag är tacksam över att Barbro sköter sig, för möss inomhus är ingen hit.