Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



18 februari, 2011

Fredag igen


Ett bättre kort på räven som besökte oss så ofta förra vintern. Just vid det här tillfället sökte Barbro (katten) skydd i ett träd. För Gerda behöver vi inte vara så oroliga; hon går inte gärna ut när det är för kallt, dvs kallare än två minus. Den här vintern har jag bara sett räv en gång. Det var en liten, mager och vimsig stackare.

Jag har lagt av mig när det gäller tulpaner, så här kommer en ur buketten på köksbordet.  

Normalt sett brukar fredagen var dagen då jag andas ut, men idag är det sista vardagen på lovet och det här lovet har liksom så många andra bara försvunnit. Idag skymtar solen och den gör livet lättare, så är det bara.
Döttrarna studerar ju, en till sjuksköterska och en till förskollärare och det är väldigt intressant att vara med på den resan. Jag lär mig en del och jag får intressanta sms sent på kvällskvisten: Tänk om man kunde arbeta fram en individuell plan för utveckling för alla elever , utifrån deras egna förutsättningar för lärande, då skulle det ju ge alla rimliga möjligheter att nå sina mål och inte bli nedslagna som nu, om man tex kämpat jättemycket och utvecklats för att bli godkänd, men inte lyckats. Om alla elever har rätt att få utbildning utifrån sina egna förutsättningar,så kan man väl egentligen inte sätta ett generellt mål för "godkänd" för det utgår ju i från att alla har samma förutsättningar att lära sig? Eller?  Jag ska på konferens om den nya läroplanen i mars och det ska bli intressant. Det är mycket som behöver diskuteras om skolan och lärandet idag och jag tycker att det är lite synd att den diskussionen får slagsida i media. Verkligheten är så mycket mera komplex. 
Den här dagen ska jag ägna åt min komplexa verklighet, dvs rättningshögar, betyg och omdömen inför utvecklingssamtal. För att bryta tristessen (eg. är det trist innan jag börjar, sedan är det ganska intressant) ska jag nog göra scones. Ja, så får det bli. Hur ser er fredag ut?

5 kommentarer:

Elisabet. sa...

Här väntas det på samtal från ortopedläkaren och så tänker jag gå ut i solskenet och ta en lång promenad! Ikväll som vanligt På Spåret och Skavlan.

reneesfotoblogg sa...

Solen skiner varm och god och jag har legat bortglömd i ett undersökningsrum på vårdcentralen i över en timma så var den dagen förstörd. Resten av dagen går väl åt att vara förbannad så åker blodtrycket upp ännu mer! Dessutom kom läkaren till sitt arbete tio minuter efter min besökstid. Tror jag måste hitta på någon avledande sysselsättning, typ dunka huvudet i väggen!
mvh Gnällspiken

Lena sa...

Elisabet: Hoppas att det inte är så halt längre. Solen, den lyser här i dag, lördag, och tänk så mycket lättare allt känns.

Renee: Ojdå! Hoppas att det inte är något allvarligt med dig. Här kom gårdagen av sig lite grann, inget bakande pga ett litet gallstensanfall. Jag hade som tur var två Voltaren hemma, så det gick över.

Christina sa...

Men oj vilken fin rävbild! Och vilken skärpa!

Lena sa...

Christina: Ibland blir det bra, när man trycker på knappen.