Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



23 september, 2007

Goda vanor

Nyttan av goda vanor kan man ibland ifrågasätta
Jag kan inte sova
så irriterande och tröttande.
Min hjärna och kropp är inställd på ett visst förfarande.
Goda vanor
som nu brutits och då kan jag inte somna. Alls.
Min hjärna säger nejnej, det är inte dags än
Jag har (eller hade) en fungerande ritual, som går ut på att jag ligger på rygg och tänker fritt, tankarna och bilderna fladdrar. Efter cirka tio minuter har jag bearbetat klart och vänder mig om på sidan, på höger sida, och somnar. Punkt.
Så är det inte nu.
Inte alls.
Jag kan inte ligga på sidan. Det gör bara för ont.
Signalen, vändningen till höger, kommer ju aldrig.
Så, jag ligger och tänker och tänker och stressar över den uteblivna sömnen.
Dagens uppgift blir att klura ut hur jag ska ordna detta.
För jag ska sova,
på höger sida.

3 kommentarer:

Annika sa...

Vidrigt när inte sömnen vill infinna sig. Och ännu vidrigare när du har ont. Hoppas värken på höger sida ska släppa snart så att du återigen kan ta tag i din sömnrutin. Fast, vem vet, du kanske klurar ut ngnting nytt nu. Sov så gott inatt!

Lena sa...

Tack Annika! Jag sov lite bättre i natt men inte på sidan. Det är väl bara att acceptera att det får ta tid.

Evas blogg sa...

Vi är vanemänniskor och det kan bli så jobbigt när det vi är vana vid inte fungerar. Samtidigt är det då som vi kan se våra beteenden. Men jobbigt är det. Hoppas det ska lösa sig. Sömn är viktigt för tillfrisknandet. Lycka till!