Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



18 augusti, 2008

För balansens skull

Här kommer ett smaskigt kakrecept, det behövs efter allt motionerande ;)

Kolakaka

Kaka
200 gr smör eller margarin
3 dl socker
2 ägg
Blanda följande:
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Smält smöret i en tvåliters kastrull, rör ned socker, sedan äggen och sist mjöl-kakaoblandningen.
Häll i en form, ca 20x35 cm, med smörat bakplåtspapper.

175 grader, ca 15- 20 minuter

Glasyr
2 dl grädde
2 dl socker
2 msk sirap
100 gram mörk blockchoklad

Blanda allt i en kastrull, värm och vispa hela tiden tills det tjocknar, ca 10 minuter. Det ska bubbla.
Ta av kastrullen, när glasyren tjocknat, lägg i 100 gr smör eller margarin. Rör tills smeten är glansig , bred över kakan, strö på flagad mandel.
Ställ kakan i kylskåp 1½ - 2 timmar innan servering.

Ta under tiden en powerwalk, så att du kan äta av kakan ;)

6 kommentarer:

Evas blogg sa...

Nu har jag inhandlat ingredienserna! Tror att den här kakan ska passa efter surströmmingen på söndag.

Lena sa...

Surt (? vet ju inte, eftersom jag har såå svårt för lukten) först och sött sedan. Det kan nog inte bli bättre.

Tankevågor sa...

Låter farligt gott! ;-)

Ja just det....man får inte glömma att promenera när den är i ugnen förstås.

Lena sa...

Det är precis vad det är... farligt gott.
Jag tror inte det räcker med en promenix när kakan står i ugnen. Det bör nog vara när den står i kylen, i alla fall om man tänkt sig en redig bit eller två ;)

Evas blogg sa...

Går den att frysa med glasyren?

Lena sa...

Eva: Ärligt talat så vet jag inte. Har aldrig prövat. Skulle kunna tänka mig att glasyren krackelerar, men smaken ändras säkert inte.