Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



28 augusti, 2008

Upptäckt

Jag har först denna höst (!) upptäckt att det är dåligt med höstblommor i rabatten.
Varför har jag inga astrar, höstanemoner eller dahlior att glädjas åt? Så har det varit i flera år... fattar inte vad jag tänkt på. Det är ju för sjutton på sensommaren och hösten jag garanterat är hemma.

Alldeles nyss fyrades det av ett skott i skogen alldeles nära oss och där med det skottet försvann lusten att gå ut. Projektet motionera ordentligt tar paus idag också. Igår spöregnade det och efter en inre strid vann mitt bekväma jag, så det blev inget då heller. Skogen kryllar av svampplockare och dem kan jag hantera, men skyttar... då stannar jag här. Vad jagar man nu förresten? Råbock?

Fredag i morgon... det känns bra.

10 kommentarer:

Linda sa...

Och nu är det fredag eftermiddag! En lång skön helg ligger framför oss. Underbart!
Här omkring skjuts det också, svartfåglar. Och det är helt okej :)

Unknown sa...

Jag har inte heller allt för många höstblommor på min lilla uteplats. ´Dock finns en stor kärleksört som jag fått av Londongirl. Den växer och växer och är så fin!!!

Ha en trevlig helg

Annika sa...

Här är det fortsatt sommar än ett bra tag, men jag kan känna längtan efter höstblommorna också, och hösten.
Kärleksört gillar jag verkligen!!

Lilla B sa...

Bockjakten brukar väl dra igång vid den här tiden. Smygjakt utan hund.
Kärleksörten som har nämnts här ovan kan jag verkligen rekommendera. Står den torrt så blir den så nöjd. Tyvärr tycker rådjuren väldigt mycket om den.

Anonym sa...

jag är fortfarande väldigt bitter efter det att de sköt vår älg mamma...

Evas blogg sa...

Och på måndag börjar älgjakten. Då blir jämtlänningarna (ja inte alla tack och lov) som tossiga. Och inte törs man gå ut i skogen då inte.

UllaMona sa...

Jag vet inte om pellagonier är höstblommor, men de blommar för fullt på min lilla balkong.
Jag njuter av två stora rönnar som står utanför min port, de är alldeles fulla av röda bär...såååå otroligt vackra.

De skjuter nog råbockar, här uppe hos oss börjar älgjaken på måndag, de första tre dagarna håller man sig inne tills första skjutivern har lagt sig :o)

Lena sa...

Linda: Fredageftermiddag är bästa stunden på hela veckan. Lördagförmiddag är helt OK, den med!

Rosvik: Här har vi haft två kärleksörter, men de har blivit djurfoder... Trevlig helg Du med!

Annika: Jag gillar färgerna, höstblommornas färger har en djupare nyans.

Lilla B: Det var nog så, för den bock vi haft i trädgården hela sommaren syns inte till mer. Kärleksört får nog vara, onödigt att utfodra djuren mer än nädvändigt. Tuggad kärleksört är inte så kul att se. Jag får planera lite bättre bara.

Hanna: Kan förstå det, men Älien var ju uppenbart inte frisk, så det var nog bäst trots allt.

Eva: Älgjakt som fenomen är intressant. Stora delar av Sverige borde ju stanna, med tanke på all ledighet som tas ut, men det diskuteras inte. Annandag Pingst å andra sidan skulle bort för det jobbas för lite i landet... Kan det ha något att göra med vem som kom med förslaget...

Ullamona: Mina pelagonier, något tilltufsad av allt regn, blommar också, men i rabatterna är det nästan tomt. Här tror jag älgjakten dröjer några veckor, om den ens blir av. Det är ont om älg. Förra året blev det ingen jakt.

Det Mörka Hotet sa...

Vet att björnjakten börjat men bor du så till att det finns björn i närheten?

Lena sa...

Det tror och hoppas jag verkligen inte, att det finns björn här alltså. Det räcker så bra att oroa sig för attackgrävlingar och vildsvin.