Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



15 november, 2007

Sol

Idag anande jag solen mitt på dagen, när jag faktiskt hann titta ut. Inspirerad av detta köpte jag mig lite sol på hemvägen.

Jag tycker annars att jag springer mellan lektioner, elevvårdskonferenser, akutmöten och telefonen. I morgon är det dags för samverkansmöte. Vi har fått ett sparbeting som med all säkerhet innebär att några måste sluta. Det känns tungt och oroligt. Det med.

Varje kväll har jag sjunkit ihop i en hög i soffan och orkat ta mig samman först vid tiotiden. I säng har jag varit först vid tolvsnåret. I morse var det första gången den här veckan som jag inte försov mig. Jag har hunnit till jobbet, men det är ingen bra känsla att börja dagen med.

Att arbeta i skolan är roligt ( faktiskt) och utmanande, men när stora och små kriser staplas på varandra, då vet jag stundtals inte i vilken tråd jag ska börja nysta i.

Jag berättar inte detta för att få medlidande, utan mer som en förklaring till min dåliga närvaro. Jag har varit med om detta förr och vet att det mesta långsiktigt löser sig, men processen är ibland svår, väldigt svår.

Nä, nu måste jag rätta lite och fundera kring hur vi ska ta oss igenom franska revolutionen på bästa sätt.

Lilla B ! Till helgen kommer inlägget om slipskortet, jag har inte glömt.

15 kommentarer:

Bloggblad sa...

Var rädd om dig! Jag nästan hör varningsklockorna. Minns hur det var när min tillvaro började snurra... och till den väggen önskar jag ingen!

Hedgren sa...

Ja, sä år det i vårt yrke... Snurr, snurr! Precis när man tror att man har läget under kontroll, så - PANG! - händer det något.

Lilla B sa...

läser me stor igenkänning. allt stämer - tom det o försovningen. Det är verkligen mycket nu på alla fronter.
Slipskortet är något att se fram emot!
Nu försöker vi ha oss en nerlugnande helg, tycker jag!

Anonym sa...

Ingen orkar stressa så mycket! Ta det nu lite lugnt, vettja! Ja, ja, det är lätt att säga, jag vet. Men ibland MÅSTE man börjas slå ifrån.

Linda sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Linda sa...

Lilla Panter...
Du måste vara rädd om dig!
Lova!

I helgen är det du som kurar ihop i soffan och spinner hela dagarna - okej?!

Annika sa...

Hoppas att helgen ska bli lugn och skön! Och att du ska kunna koppla av då, på riktigt. Sedan antar jag att du får börja nedräkningen till jullovet (det har du säkert redan gjort, förresten).
Ta hand om dig!!!

Lena sa...

Tack allihopa! Det känns skönt att ni är med mig.

Bloggblad: Jag ska vara rädd om mig ,jag lovar.

Hedgren: Exakt, så jag slappnar nog aldrig riktigt av, för jag vet ju...

Lilla B: Lugnt och nedtonat är helgens ledord. Ska vi tumma på det?

Matilda: Jag tycker att det går ganska bra för det mesta, men när elever tonårskrisar och förtvivlade föräldrar ringer, då tar det tid och kraft. Vissa tonårskriser är lite mer än "vanliga" sådana, tyvärr.

Linda: Lovar... det är soffläge redan i kväll, väntar bara på att en mamma ska ringa, sedan så...

Annika: Det ska bli en lugn och hyfsat organiserad helg, dvs att jag försöker klara av mina måsten i tid och inte på söndag-eftermiddag/kväll.
De flesta andra räknar nog ner till jullovet, men inte jag. Det beror ju att jag bara jobbat två veckor efter min långa sjukskrivning.

Villa Nian sa...

JAg beundrar verkligen alla er som orkar arbeta med den press och de problem som ständigt måste uppstå i yrke. Men Panter ta det lugnt! För att orka med så måste du ta hand om dig! *kram*

Villa Nian sa...

Glömde ju! Härlig bild :-)

Lilla B sa...

Det är lätt att lova....

Lena sa...

Tina:tack...
Lilla B : På sig själv känner man andra... :)

Anonym sa...

Lärare verkar måsta vara så mycket nu. Extramamma, kurator, pysselmästare, osv osv. Det verkar inte riktigt rättvist!

Evas blogg sa...

Ja ni går väl på högtryck den här tiden på året. Och jag som just inlett affärsyrket inser att jag har en tuff månad framför mig.

Lena sa...

Matilda: Ibland undrar jag om det jag är anställd för att utföra är den minsta biten i mitt jobb. Det går i vågor, som tur är.
Eva: Sista delen av höst- och vårtermin är alltid värst. Ja, du har nog värsta och kanske också bästa månaden framför dig. Jag tycker att du gör så rätt som satsar.