Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



27 juli, 2007

Höga Kusten

Har idag ”avverkat” Höga Kusten… nä, riktigt så var det inte.
Det finns otroligt mycket att se och vi har nog bara skummat på ytan.
Det är väldigt vackert och kuperat. Det märks att vädret varit bättre här, det är snudd på torrt. Det ska regna i dag, så då avhjälps väl det… Just nu skiner dock solen.

Det känns som om vi åkt berg- och dalbana på vägarna längs med kusten, allra värst, om man inte gillar denna sortens vägar och det gör jag inte, var det i trakterna kring Nordinggrå. Å andra sidan var det sagolikt vackert. Det var tänkt att vi skulle ta en tur ut till Högbonden , en fyr, men vårt schema passade inte med turerna. Illa att behöva ha ett schema på semestern, men just idag skulle vi träffa den enda släkt jag har kvar, förutom mina syskon, så det kändes viktigt. Högbonden lär finnas kvar, men hur länge min morbror finns i livet ,det vet jag ju inte. Vi hade inte träffats sedan 1995 och i Docksta har jag inte varit sedan 1983, så det var på tiden.

Mycket var sig likt, känslan att åka genom samhället densamma och huset såg ut ungefär som då. Det som definitivt framkallade minnen var när jag besökte mormor och morfars lägenhet som stod tom. Det luktade precis som förr. Det som saknades var mormors skorpor, svarta vinbärssaft och hennes formidabla köttbullar


Strax ska vi besöka Naturum vid Skuleberget, så att vi lär oss lite mer sedan drar vi vidare till Östersund.

7 kommentarer:

Lyckliga Grodan sa...

nu är ni ju nära mig..
vinka när ni åker förbi!!!!

Linda sa...

Så vackra foto, både här och i inlägget undetill!
Jag håller fullständigt med dig, Sverige är fantastiskt!
Här sitter jag och gnäller över regn och strömavbrott, men herregud Linda - öppna ögonen, se dig omkring.
Tack för att jag får se dina vackra foton!

Lena sa...

Lyckliga grodan: Men var ska jag vinka då?
Lindalotta: Jag hade nog gnällt övervädret hemma också, det lär regna...

Villa Nian sa...

Det är intressant hur lukt kan framkalla minnen!

Elisabet. sa...

Ångermanland är nog ett av Sveriges vackraste landskap, tycker jag.
Så m ä k t i g t.

Och jag äter din mysli och dricker ditt te som blev mitt och tvättar min lekamen med tvålen som doftar hav.

Tack!

Lena sa...

Jo, det var allt en minnenas tur i Ångermanland, som på något sått innhåller det mesta av Sverige.

Bloggblad sa...

Så fina bilder! Men du, den där bron retar mig! Jag åkte buss från Umeå till ... var det Sundsvall? fvb till Sthlm/Nrkpg med tåg. Hade en svag aning om att vi kanske skulle passera bron... men visste inte säkert var. Och somnade. När jag vaknade sa den okända personen bredvid: Det var vackert med bron... grrrrr