Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



01 juli, 2007

Saxat ur lokaltidningen

Ur Sklt 30 juni 2007
Klicka på bilden så går texten att läsa.
Och det här skrev jag för ungefär ett år sedan efter att ha läst något på en blogg:

Rasism - främlingsfientlighet är för mig olika saker.
Rasism är en idé om att en ras/grupp av människor är överlägsen en annan och därför tycker sig ha rätt att härska. Främlingsfientlighet är känslor som innebär ovilja, rädsla och kanske hat inför eller gentemot andra folkgrupper.
Främlingsrädsla är oro och rädsla för det främmande. Det kan leda till myter och fördomar. Det är nog här "vardagssvensken" befinner sig, tror jag. Det handlar väl ytterst om människosyn och människovärde, att människor generellt har lätt att tänka i termer av vi och dom. I en vi-grupp har man mycket gemensamt; språk, traditioner, beteende normer, kultur, historia osv. Just för att värna likheten blir de andra "dom" underliga, suspekta, farliga. Det är lätt att tolka det man inte förstår som konstigt och sedan är mytbildningen igång. Kan man försöka se och tänka att det är så här vi människor fungerar, så kanske olikheterna inte är så stora, för vi har otroligt mycket gemensamt, vi människor. Vi känner glädje, sorg, vi upplever kärlek, saknad, framgångar och motgångar osv. Vi har kort sagt samma behov i livet.

Att det förekommer diskriminering och hatbrott är helt klart. Rasism? Säkert ibland, men jag hoppas fortfarande att det mest handlar om rädslor och attityder. Hur kan vi då förändra detta? Attitydarbete är svårt, men jag vägrar att tro att det är hopplöst. Ett är säkert, att många många fler måste våga, orka och kunna ta diskussionen där den uppstår. Om och om igen.
*******************************************************************************
Åker iväg några dagar, återkommer till en dator fredag/lördag.
Må solen skina över oss alla!

3 kommentarer:

Jill Wegerup sa...

Intressant läsning i båda fallen. Det är ju vardagen det handlar om. Och den är ofta långt ifrån media och politiken.

Villa Nian sa...

Intressant läsning Panter, främlingsrädslan är nog väldigt utbredd och du har rätt i att vi måste våga ta diskussionerna när dom kommer. Och detta tror jag är viktigt överallt också för våra partiledare som jag personligen tycker är fega ibland.

Ha det så bra!

Hedgren sa...

Det värsta, tycker jag, är oviljan att bli "upplyst". Främlingsfientlighet beror på rädsla och okunskap och om man inte vill bli "klokare" utan bara lyssnar på andra med samma åsikter så är det svårt att förändra sina tankegångar. Det krävs, precis som du skriver, att vi tar diskussionerna!