Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



20 april, 2008

Vanlig söndag





Jo, det är sant! Några få gullvivor blommar. De är så små, så små. Kan riktigt se hur de huttrar i minusgraderna om natten. Det kanske inte är så märkligt med gullvivor nu, men jag bor i ett köldhål, så här är det mesta senare än hos grannen.






















Solen har bestämt sig för att skingra molnen och nu känns det med ens lite bättre. Märkligt hur snabbt jag ställer in mig på vackert väder.
Köpte nya penséer i går. De gamla överlevde inte sista vinterpärsen. Jag gillar blått i alla nyanser och nu hittade jag några fina. Var lite rädd att det skulle vara utplockat eller ve och fasa slut, för det prunkar vårblommor i krukor vart än jag ser.















Yngsta dottern kom hem i går och det såg ut precis som vanligt på köksgolvet. Nu har hon förflyttat röran en våning upp.
Pratade nyss med Malmödottern, som just nu är i Östersund ( jo, jag vet, det verkar lite krångligt) om sommarjobb, som hon inte har något än och om motivation. Det är så svårt att läsa när man man är måttligt intresserad av ett område. Jag förstår det , fonetik är inte alltid det mest intressanta som finns. Lateraler, vibranter och spiranter... inte kommer jag ihåg särskilt mycket av det. Det jag emellertid kommer ihåg är att det var en rolig tenta; salen var full med svettiga studenter (det var i maj) som så tyst som möjligt försökte ljuda sig fram till svar och hitta var och hur ljuden bildades.
(Den röda pallen ovan har varit med mig i hela mitt liv...)

Idag är jag och Blogger inte överens...

9 kommentarer:

Unknown sa...

Börjar med att säga, nej idag är Blogger inte vänlig alls. Jag kommer inte in på vissa sidor och det strular när jag själv ska skriva inlägg. Suck!!!!!

Härliga vårbilder! Det är så vackert ute nu.
Idag har solen lyst och vi har suttit ute fram tills nu. Många härliga timmar.

Lilla B sa...

Än så länge syns bara gullvivornas bladrosetter men snart nog är de i full blom även här.
Den blå pensén var verkligen BLÅ. Fint blå.lpevpu

cS sa...

Äntligen Nu syns det att våren kommit även till "köldhålet".

Lena sa...

Rosvik: Visst blir manglad av värme och ljus!

Lilla B: Det går fort när det väl börjar. Pensén är verkligen så blå och dessutom svart i mitten.

Cs: Det är inte förrän man ser det som det är verkligt :)

Cattis sa...

får se om jag får i väg kommentaren då... ibland funkar det ju inte...

Nästan inga dagar är ljuva och rofyllda från början till slut så det gäller att ta vara på ögonblicken :-)

Bra att du fick fatt i lite blommor!

Visst är det härligt att våren är här.

Kram
Cattis

Jill Wegerup sa...

Små kämpande gullvivor är nog bland de vackraste som finns.

Annika sa...

Gullvivor står på saknar-listan s¨här om våren. Vilken underbart vacker blomma det är!!
Det ser så vårligt ut i ditt köldhål :-)

Evas blogg sa...

Vad gör hon här? I Östersund alltså?

Lena sa...

Cattis: Jo, så är det - ögonblicken - som gör helheten.
Jill: Ja, det är nästan så att jag blir rörd :)
Annika: Jo, det tar sig med våren :) Kan svårligen tänka mig en vår utan de vanliga vårblommorna.
Eva: Hälsar på Afrikakompisar och faster med familj. Nu är hon på väg tillbaka till Skåne igen.