Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



15 maj, 2008

Vad är det som pågår? Kort rapport.

Jo, vi ska ha tvådagars tema i skolan nästa vecka. Alla elever samtidigt, drygt 500 . Det kräver sin man, i detta fallet sin kvinna, att få ihop. Jag bara undrar hur det gick till.... det kan ju vara som så att jag faktiskt sa "Det fixar jag". Det har ju inträffat förr. Då infinner sig nästa undran Varför lär jag mig aldrig?
Idag har det lättat något i magtrakterna. Flera tänkta filmer, som helt plötsligt inte gick att få tag på, har vi lyckats få tag på ändå. Så sista delen av nästa vecka ägnar vi oss åt Afrika och hållbar utveckling. Veckan avslutas med en dagsverksdag.
Nu ska jag fortsätta att leta kompletterande information om vatten och olika biståndorganisatoner. Kvällen avslutas förmodligen med lite rättning. Inte speciellt förvånande....


Jo, förresten; skomakaren har öppnat igen. Syrenerna slog ut i går och det snöar äppelblom över gräsmattan. Bonden slår vallen här utanför just nu.

9 kommentarer:

Hedgren sa...

Finns intressant fakta om öknar på Eden-foundations hemsida - http://www.eden-foundation.org/svenska/artiklar_okenspridning.html

Kanske till nån hjälp...?

Lena sa...

Å, tack! Kul att höra av dig igen!

Susanne sa...

Vatten har jag jobbat med mycket med mina elever. Vill du ha en text om mina erfarenheter av vattenbrist i Nicaragua och hur vattnet sedan gjorde att sjukdomarna minskade i en liten by, så titta in på min urgamla och ouppdaterade hemsida och klicka dig fram till vattentankar. Jag brukar läsa texten högt för eleverna och får alltid massor av frågor. Texten fick jag dessutom publicerad på Malmö högskolas hemsida, vilket jag är mycket stolt över.

Lycka till med ert viktiga tema! Och ta det lite lugnt du också.

Tankevågor sa...

Låter som en spännande temavecka ni har framför er! Men stressa inte för mycket!
Nästa vecka har vi föräldravecka och skolans egen dag....roligt och mycket extra arbete förstås.

Sommarlovet närmar sig med stormsteg.....hur ska jag hinna allt jag vill!?!?

cS sa...

Låter spännande. Sådant missade jag under min skoltid. Lycka till, ser att du fått tips :-)

Linda sa...

Hinner du andas?
Jag blev nästan flämtig av att bara läsa :)
Glöm inte att det är en lång skön helg först som är till för återhämtning.
Stor kram. Och lycka till!

Evas blogg sa...

Spännande projekt. Varmt lycka till!

Amber sa...

Vojvoj! Har man inget att göra så skaffar man sig! Det kallas att leva, men det GÅR att göra långsammare. :-)Jag slipper undan med en dag om hållbar utveckling - och jag ansvarar inte ens för den - hurra! Men de sista skrivuppgifterna i svenska ska gås igenom och omdömen sättas. Ja, och så de sista utvecklingssamtalen... Puh!

Vi har sommarlov om några veckor!!! Håll ut!

Lena sa...

Susanne: Tusen tack! Jag ska genast ta mig dit.

Londongirl: Det är kul med teman, men det skulle underlätta om fler tog ansvar... nu låter jag lite gnällig, jag vet, men det finns de som alltid tror att de ska bli servade.Det finns ju de som verkligen är engagerade också, men jag stör mig så på de andra!
Det där med att hinna allt är extra påtagligt när man länar i väg elever...
Cs. Det är kul. Jag rapportera nog lite under veckan.
Linda: Jorå, det är värre med axlarna som snart är i öronhöjd. :)
Tack vännen.

Eva: Spännande och viktigt, tack.

Amber: Om man är, som jag, en obotlig tidsoptimist, så blir det som det blir. Jag ska sätta mig med betygen nästa helg. Det är skönt att hinna tänka och värdera i flera omgångar.