Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



22 mars, 2007

Fascination

I veckan har mina åttor i tyska via en text om byggander , en hörförståleseövning och inte minst två bilder stiftat bekantskap med den österrikiske arkitekten och konstnären Friedenreich Hundertwasser. Han såg nog sig själv som världsmedborgare och bodde i många länder världen över. De är oerhört fascinerade av hur man "bara kan tänka så" och sedan se till att det genomförs. Så nästa vecka ska vi titta på fler bilder och spekulera lite över varför man väljer att ändra sitt namn, hur man faktiskt kan visa sitt engagemang och jag hoppas också att vi kommer att prata om att det inte finns gränser för fantasin. Den som har modet att drömma har också kraften...
Det är bilden längst ner till höger som satte i gång det hela. " Men hur ser det ut i de där lägenheterna? De är säkert jättedyra."






10 kommentarer:

Annika sa...

Gud så lustigt!!! På Grace Arts på min dotters skola PRATADE man just om den här arkitekten! Barnen fick sedan rita hus som dom själva skulle vilja bo i. Helt i Friedenreichs anda! Och så skriver du om honom!

Lena sa...

Se där! Jag tror att han tilltalar väldigt många. Det är svårt att undgå glädjen.

Anonym sa...

jag undrar verkligen HUR det skulle kännas att bo i ett sådant hus...

Tankevågor sa...

Vad härligt det låter att sitta och samtala med åttor om sådant! Vilka ämnen undervisar du i? Jag är ju på "lågstadiet" så vi har alla ämnen utom idrott. Men det är också en mysig ålder. :)

Lena sa...

Tonårstiden är en fanastisk tid, visst är det motigt och avigt ibland, men det händer så mycket roligt. Jag har svenska, tyska och so. Tror att jag har ett so-perspektiv på det mesta jag gör, så det blir många diskussioner.

Anonym sa...

Härligt med fantasi inom arkitekturen. Det där strama och bleka som är inne nu tycker jag är så trist.

Lena sa...

Precis, färg, form och fantasi mår vi bra av.

Bloggblad sa...

Jag undrar om jag inte sett reportage om dessa lägenheter i en tidning för länge sen.

Mina tysklektioner stapplade sig fram genom Modernes Deutsch, med bl.a. nazisånger. Tjistanes vad mina tyska kompisar flabbade när jag på en fest stämde upp med "Schwarzbraun ist der Hasselnuss... schwarzbraun bin auch ick.. "

Susanne sa...

Ett okänt namn för mig. Tänkte genast på Gaudí när jag såg fotona, men det var det ju inte.

Lena sa...

Det är kul när man har möjlighet att vika av från mittfåran i undervisningen. Ooops! Förlåt, lärandet heter det ju nu för tiden... Hur som helst så är väl språkundervisningen/lärandet något annorlunda i dag. Eller mycket annorlunda hoppas jag.
Gaudi eller Hundertwasser går för somliga på ett ut, men jag gillar nog Hundertwasser bättre.