Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



21 mars, 2007

Vårkänslor och Rabattdrömmar

Malvor...väldigt tacksamma blommor, som mest växer där de vill och inte där det är tänkt. Visst, det gäller att vara bestämd (!) och genomföra det man tänkt, men jag gillar lite friare rabatter, så det blir som det blir.

Ja, drömma kan man ju... men jag skulle verkligen vilja lyckas, eller nästan lyckas att få i hop rabatter där alla blommor utvecklas som jag tänkt.



Riddarsporrar i alla tänkbara blå nyanser



Luktärtor, de behöver nog ingen kommentar.



Rosor, jag behöver inga långa rabatter, men några prunkande buskar är inte fel. Jag hoppas att de tre jag har, överlevt vintern.


Fortsättning lär följa, det finns många fler önskeblommor. Vi får väl se hur det blir. Ska så småningom ta mig en sväng till en plantskola, där man vårdar gamla sorters perenner. Får se vad jag hittar.
Med i beräkningen måste också tas - hur mycket kommer jag vara hemma i sommar - det kanske inte alls blir någon rabattsatsning, utan det får bli krukor, så vi kan åka till Gotland och Halland. Det är ju lättare att leja ut vattning av krukor än hela rabatter.
Nästan alla foton har jag lånat från ett känt företags produktbeskrivningar.


10 kommentarer:

Tankevågor sa...

Hoppas du lyckas med dina blommor. Malvor och rosor skulle jag också vilja ha. Det har jag drömt om länge.

Kommer du till Gotland i sommar så måste du passa på att njuta av rosorna i Fiskargränd i Visby. :)

Anonym sa...

jag röstar för krukor...

Lena sa...

Jo, så klart att det blir besök i fiskargränd och i DBV:s trädgård.

Hmm, så du menar Hanna, att du inte tänker påta i rabatterna?!

Jill Wegerup sa...

Åh, nu längtar jag. Tänk, nu står snart vår nordiska värld i blom igen. =)

Annika sa...

Malvor skulle jag också vilja ha i min täppa. Vad vackra dom är!!! Jag hoppas också att du lyckas med alla planteringar.

Rosorna på Gotland liknar inga andra rosor. Dom är ljuvligare, på ngt sätt...

Bloggblad sa...

Jag funderar på om jag kan sätta ut bilder på blommor i rabatten... med dagens teknik skulle det väl gå?
För jag har sått, planterat, bönat och bett i alla år... kostat på extradyr extrabra jord - men... inte fasen ser det ut som på bilderna!
Va? Ska man vattna och rensa också? Aha!

Lena sa...

Just den här tiden innan det börjar grönska, när det, ljuset och värmen till trots, är grått ute, då sätter den stora blomsterlängtan in. Det är då jag handlar fröer i parti och minut.

Jo, det är långt mellan bilder och verklighet i bland.
Fotorabatt, det tål att tänka på. Det är ju "bara" doftfrågan som måste lösas då.

Anonym sa...

Blommor åhhhh vad jag längar. Har redan börjat platera och bevakar dom noga :-). Det är så kul att handla fråer och för den delen plantor lite längre fram, det nästan pirrar i magen av längtan :-)

Evas blogg sa...

Malvor är så vackra och lättodlade. Jag sår direkt i landet och i augusti prunkar de, brukar bli massor av dem. Lycka till med dina blommor!

Lena sa...

Mina malvor, rosa och vita, är självsådda. Har ingen aning om hur och när de kom, men är tacksam för att de blommor så rikligt. Ska satsa på lite fröer av ny sort i år.