Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



17 mars, 2007

Resan del 1 - djur och natur

Jag har verkligen varit rådvill, vad ska jag visa och berätta?
Det får bli olika avdelningar allteftersom. Jag börjar med det enklaste, djur och natur. Uganda är vackert och det finns plats för det vilda också. Som i många länder koncentreras befolkningen i städer. Uganda är inget undantag, även om de flesta fortfarande odlar en stor del av sin egen mat. Återkommer till detta i ett senare inlägg. Soluppgång i nordöstra Uganda förra söndagen. Klockan är 6.02 på morgonen. Det vill till att komma iväg tidigt om man ska se vilda djur.
Några bufflar i en stor hjord, säkert ett femtiotal djur. De var mäktiga att se, där de stod och vädrade för att finna ut vilka vi var. Hoppas ni ser fåglarna på ryggen.
Savannen i Murchinson Falls. Denna vägen upplevde jag som en riktig autostrada, mjuk och inte så många hål att forcera. Vägarna i stort är inget jag minns med välbehag.

Favoritdjuren fanns det många av. Visste ni att giraffer mörknar med åldern. Vi såg några riktigt gamla nästan svarta herrar. De spatserade verkligen med värdighet.
I och vid Vita Nilen eller Victoria Nile finns det många, verkligen många, flera hundra flodhästar. De låter mycket och ofta. Det var en härlig känsla att höra deras läte i kvällningen. De låter en blandning av häst och ko, om det nu går att föreställa sig det.
Krokodiler såg vi också ganska många , säkert ett trettiotal. Några var riktigt stora. Märkliga och svårlästa djur, som jag har en väldig respekt för.

Murchinson Falls från ett håll. Fallen som nationalparken fått sitt namn ifrån. Även om jag gillar vattenfall, så skulle jag aldrig någonsin frivilligt delta i forsränning. Det räcker så bra med att titta på vattnet och förundras över kraften.

Vilda djur hade vi in på knuten där vi bodde på vår safari. Här en flock elefanter, som höll sig i närheten av lodgen. En av dem drack vatten ur poolen kvällen innan. Själva safaridelen, två dagars resa tor och två dagar safari, betalade vi själva och det ingick inte i programmet.

Andra vilda djur var ödlar av olika slag. Just denna sorten var så färggrann att man inte blev särskilt överraskad, men det fanns ju de som var mer kamoflagefärgade...
Det fanns också ett gäng med babianer, som gjorde räder på området. Det gällde att ha sin balkongdörr stängd. Det fick några erfara. Jag gillar inte babianer, tycker att de är bra närgågna och lite aggressiva. De tycker förmodligen det samma om oss...
Lodgen där vi bodde. Hela stället andades gammal kolonial stämning; trevligt, jättegod mat, men gammaldags. Intrycket förstärktes av några "avdankade" överklassbritter i full tropikutstyrsel. Att tjuvlyssna på deras konversation var rätt kul.

Här var vi då, rätt långt hemfrån. När jag ser på bilderna, känns det nästan som om jag upplevt det på film.

Jag gillar de flesta andra apor. Markattor är trevliga och lagom nyfikna.
Murchinson Falls från andra hållet. Vattenfallet är inte jättehögt, men det är mäktigt. Bruset dånade och luften var verkligen fuktig.

En liten vy över Victoriasjön. Synd att det inte går att bada där ( snäckfeber), för det finns fina stränder och varmt är det.

Blommor... många kort blev det. Just de här växte på en vägg till en restaurang i Mandisi.
Jag älskar verkligen den blå färgen.
(Jo, jag såg lejon också. Ska bara förstora och fixa lite med de korten. Lejonen smälter bra in i vegetationen, så skärpan är bara sisådär)

8 kommentarer:

Bloggblad sa...

Fantastiskt! Och tänk att detta pågår medan jag ligger på soffan... går till jobbet... åker på kurs...
Så långt bort. Och ändå nåbart.

De sista bilderna var bara X, men jag såg många fina bilder!

Lena sa...

Jag tror att du får upp bilderna om du högerklickar... jaa, det är så att jag får nypa mig i armen av och till.

Susanne sa...

Vilken upplevelse att få ha sett allt detta och vad roligt att få se på fina foton vad du varit med om.

Jag får tyvärr inte heller upp de sista bilderna, men de första var fina nog.

Jill Wegerup sa...

Oj, vilket äventyr du har varit på. fantastsikt roligt att bara få ta del av bilderna. Blir riktigt sugen på ett afrika äventyr. Ser fram emot de andra delarna av reseskildringen.

Lilla B sa...

Tänk att få vara med om något så fantastiskt. Tänkte som bloggblad-här går vi vår vanliga lunk. På med vinterkläder, iväg till jobbet, sen till ica och spisen och lite till men mest det vanliga... Allt medan äventyret pågår någon annanstans.

Linda sa...

Välkommen hem!
Vilken resa du har varit med om.
Förstår att allt inte var en dans på rosor, men bilderna du har lagt ut är ju så fantastiska!

Lena sa...

Att beskriva resan... orden räcker inte.
Hmm, knepigt med bilderna, jag har sett alla hela tiden utom nu.
Jag kanske får lägga upp dem i ett nytt inlägg.

Annika sa...

Vilket otroligt äventyr, och vad fint du berättar till dina bilder! Kändes nästan som om man var med på ett hörn. jag förstår att det var en enorm upplevelese. Alltihop!
Fantastiskt!