Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



23 augusti, 2007

Flyt

Onsdagens horoskop liknar tisdagens:

Det erkännande du sökt kommer äntligen, i synnerhet på jobbet. Det är nu som saker kan hända.


Jag anar en satsning på strävsamma stenbockar, i alla fall på astrologins område.

På jobbet märks inte något. Än.
Jag ska klippa ut det här horoskopet också. Det borde ju kunna användas... på något sätt.


PS: Kan någon tala om för mig vad bananflugor fyller för någon funktion i ekosystemet?
Hur jag än grunnar, kan jag inte se att de har något som helst existensberättigande.



4 kommentarer:

Bloggblad sa...

Brukar de inte forska på bananflugor? Det är väl en uppgift bättre än många andra. Kanske skapade Gud forskarna före bananflugorna? Vet inte...

Anonym sa...

Kunde inte låta bli.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bananfluga

Gordon sa...

Själv undrar jag och mina hundar vad FÄSTINGAR har för funktion i eko-systemet. Det lär vara så att inga andra djur ens är intresserade av att äta dem. - Allt gott önskar beardis-flocken

Lena sa...

jo, jag vet att det forskas på kromosomerna, men var i ekosystemet gör de nytta? Skapade för att äta ruttnande frukt och jästa vegetabilier...? Jaja, frukten står nu i kylskåpet.

Det är tveksamt med fästingar också tycker jag.
Så här står det i NE:
"Det finns många små rovlevande djur som äter fästingar, t.ex. vissa jordlöpare och andra skalbaggar samt deras larver, spindlar, klokrypare (små släktingar till spindlar) och rovkvalster. Bland större djur vet man från Afrika att oxhackare (släktingar till starar) plockar fästingar och andra blodsugare från noshörningar och bufflar. Även våra starar plockar åt sig fästingar när de hittar sådana medan de går omkring i gräset. Andra fåglar som letar föda på marken eller i gräset, bl.a. mesar, gärdsmyg, rödhake och sångare, tar också fästingar om de får syn på dem. Även näbbmöss äter fästingar som de stöter på, åtminstone lite större fästingar.
I sina första stadier är de flesta fästingar mycket små och svåra att upptäcka, men de senare stadierna - framför allt de som sugit sitt första mål blod - går lätt att hitta för en mes eller en näbbmus och är en utmärkt munsbit.
Det kan ändå tyckas att det inte finns mycket mat i en fästing, men många bäckar små ... Om en mes plockar åt sig alla fästingar den ser medan den hoppar i gräset ger det lite extra näring, och en blodfylld fästing kan ge rätt mycket näring"

OK; starar , mesar , näbbmöss och andra småkryp, men inget om bananflugans funktion.