Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



29 augusti, 2007

Sista sommarhelgen?

Om det nu inte blir brittsommar eller indiansommar, så var det definitivt sista sommarhelgen. Det var varmt, men blåsigt. Jag tillhör skaran som aldrig förstått att det är nödvändigt att segla och efter beskådat träningen/tävlingen(?) på första parkett blev jag inte klokare. Väldigt svårt verkar det vara i alla fall, men
ibland tycktes det som om de var på väg åt samma håll. Någon segelbevandrad får gärna förklara.
Vind, hav och vågor, då är det defintivt ett bra tillfälle att prova olika kamerainställningar

Det är mäktigt med vågor mot stenar och klippor. Det blåste så pass att rutor blev dimmiga av salt. Saltet regnade bort precis innan vi åkte hem. Det kallar jag självrengöring.

Långpromenaden lyckades jag pricka in när solen visade sig på lördageftermiddagen. Sånt, sol och hav, mår jag så bra av.
Jag hann med ett besök i kvarnen också.

Att komma dit är som att sticka fingrarna i en syltburk.Det finns mycket jag vill ha. Jag köpte lingonpäron, kaneläppelmos, krusbärssylt och lite annat som jag inte kan nämna -kommande presenter.

I kvarnen finns också en utställningslokal. I sommar har där visats akvareller av Lars Nilsson. Jag såg åtminstone ett par målningar jag skulle kunna tänka mig ha här hemma, men pengarna var slut efter syltburksinköpen.. nä, ska jag köpa en målning så lär jag få spara ett tag.

Kvarnen var i bruk rätt länge och det finns guidade visningar, för intresserade. Undrar om det finns någon benämning på sådana kvarnmänniskor?
Jag har inte gått någon sådan tur, än...
Om man vill äta så finns det en jättemysig trädgård och lokal också. Det är säkert gott och prisvärt, för det är alltid ganska mycket folk där. Jag har sparat mitt besök till en dag då jag bara inte orkar laga mat, så nästa sommar kanske.
Hmm, jag har blivit värsta kvarnambassadören.
Vilken kvarn?
Jo, Särdals kvarn

10 kommentarer:

Lilla B sa...

Inget seglande för mig heller trots västkustuppväxt. Någon, tror det var Sven Tumba, jämförde segling med att stå i en iskall dusch och riva sönder tusenlappar.

Lena sa...

:)Iskallt vatten och förslösade pengar... Då lär jag inte missat något.

Elisabet. sa...

Och jag kan verkligen intyga att müslin var helt ljuuuuuvligt god!

Tack igen.

Annika sa...

VILKA fina bilder! Och som du säger; vilket utmärkt tillfälle att testa kamerans olika funktioner!
Klippor och hav!! Det allra bästa!

Villa Nian sa...

Vilka bra bilder Panter! Visst är det kul att testa kameran :-)

Lena sa...

Elisabet, Annika och Tina:Det är rolgt med kort. Att fota och blogga gör ju att man har en bra dagbok över vad som hänt och vad man tänkt... lite i alla fall.
Japp, müslin är bara den värd ett kvarnbesök.

Evas blogg sa...

Så vackra bilder! Var i Sverige ligger denna kvarn? Ser fint ut!

Lena sa...

Särdals kvarn ligger utanföe Halmstad, mellan Haverdal och Steninge.

Evas blogg sa...

Långt från Jämtland men...man vet aldrig, kanske man har vägarna förbi någon gång!

Lena sa...

Eva, hoppas så! :)