Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



15 augusti, 2007

Onsdag - halvvägs - snart fredag...

Jag ska alldeles strax gå en vända med hunden. Morgonsolen lyser försiktigt mellan träden. Det pratas om regn igen, så det gäller att passa på.

Sista kursdagen, det är alltid intressant att vara på kurs med bara lärare. Typiska yrkesdrag märks särskilt tydligt. Kursen handlar om att lära sig att göra skoltidning , både i en papparsvariant och på nätet. Det är själva handhavandet, handledningen av elever och det journalistiska skrivandet som står i fokus. Vi lär när vi gör, enligt känd teori.
Men milde himmel, vad vi petar i våra texter! (Jag också... vill ju inte lämna ifrån mig något halvdant :) ) För nästan alla verkar detta, textens utseende, bli det viktigaste, men det är ju också det vi är vana vid till vardags, att fila på texter.
Publisher verkar var hyfsat enkelt och logiskt, så det ska nog gå vägen, bara jag håller det vid liv. Hur det blir med nättidningen återstår att se, det ska vi träna på idag...

Nä, hundpromenad var det, sedan kanske jag hinner ändra lite i min text, innan jag åker iväg :)



Ha en bra dag alla, hemmavarande eller på arbetet!



Förresten finns det några typiska yrkesdrag/manér i era arbetsplatser?

6 kommentarer:

Lilla B sa...

Det finns det säkert. Ska fundera på det under färden dit. Första arbetsdagen idag.

Annika sa...

Hej Panter!!!
Nu är jag tillbaks i bloggvärlden igen efter ett liten paus!
Vilka underbara, underbara bilder du tagit från Gotland! Jag kände genast ett sug efter att åka dit! Gotland är ju så underbart! SÅ länge sedan jag var där, och längtan dit går aldrig över...

Bloggblad sa...

Jag somnade till i korta mikrostunder många gånger i dag på en sex timmar lång studiedag... en mycket duktig och bra norsk föreläsare som pratade fort och på dialekt .... jag förstod det mesta, men långt ifrån allt, och då är det lätt att slumra till...
mina utländska kollegor förstod inte ett smack, så de gick...

Lena sa...

Lilla B:Det finns säkert MÅNGA fler utmärkande drag, men detta slog mig igår.
Annika:Gotland är alltid Gotland, fler bilder kommer vad det lider.
Bloggblad: Jag hade helt säkert somnat, det är säkert. Ska jag lyssna på föreläsningar, så måste jag stå, annars är det kört.

Elisabet. sa...

Jag brukar ju, som du vet, gissa vad kunderna i affären har för yrken. Lärare prickar man nästan alltid rätt på; lärare och distriktsköterskor.
Dom först nämnda är alltid väldigt Ordentliga, aldrig en streckkod som kommer åt fel håll .. och det är tygkassar (miljön) och Ordning & Reda. Det här gäller i allra högsta grad småskollärare.
Distriktssköterskor är rationella; inga streckkoder åt rätt håll, här ska det gå undan och dom är inga modelejon, utan det är liksom det första som finns i gardedroben och så är dom vänliga.
Min egen yrkesgrupp?
Jo, jag tycker att det finns vissa utmärkande drag.
Om jag tänker på mina arbetskamrater genom åren .. så tycker jag att dom allra flesta är öppna människor .., intresserade av andra helt enkelt .., dom är som distr.sköterskorna snabba och rationella .., velar inte .., och ofta ganska humoristiska ..-)

Ja, du ser .., tala om subjektivt!

Lena sa...

Elisabet: Att möta positiva människor i affären är guld värt, för sura och snorkiga kan förstöra en hel dag.Det gäller alla förresten, men att gå in i en affär och veta att man är glad när man går därifrån, det är värt mycket. Så är det på Ica Supermarket i Ystad, det är jag helt säker på.