Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



07 februari, 2008

Nödvändigt?

Då så, då var de avklarade; två delar av tre
nationella prov i svenska .
"Bara" rättningen kvar.
Jag har 42 elever i svenska.

Jag är kluven till dessa nationella prov. De får alltför stor betydelse, tycker jag och försöker lugna mina elever. Det är ett prov och en uppsats av flera, men har man en kollega som ser de nationella proven som sin livsuppgift är det svårt.

Många elever gör väldigt bra i från sig och jag tror att det är viktigt att få spänna bågen i bland. Det jag vänder mig emot är hetsen runt omkring och den väldigt vanliga uppfattningen bland både elever och föräldrar att betyget hänger på hur det går på just de nationella proven. Undrar hur den uppfattning lyckats bli så spridd. Här har vi lärare ett pedagogiskt problem.

Nu ligger de i två högar här hemma och jag tror att de får ligga där och samla damm ett tag, för
imorgon klockan 15.30 börjar mitt februarilov.

5 kommentarer:

Lilla B sa...

Så skönt med lov! Grattis!
Den här regionen har alltid sportlov vecka 8. Dessvärre omfattar inte lovet mig...
Men det brukar bli bra ändå - arbetsuppgifter som jag bara skyfflat framför mig blir gjorda i lugn och ro. Alltid något. ( man måste ju försöka trösta sig lite när de andra går hem och lovar)

Annika sa...

Förstår att det är svårt med provrättning.
Vad gäller nationella prov har vi också det. I maj varje år, SOL--Standard of Learning. DÅ får man hem en lapp om att eleverna måste äta en BRA frukost och ha sovit gott natten innan proven. Oftast tas olika prov hela veckan. SOL-provernas resultat är mer ett betyg för skolan, tror jag. Skolorna bedöms utifrån vad eleverna presterat och ju högre poäng desto högre "betyg" för skolan. Det hela är egentligen ganska fånigt.

Som jag skrivit om tidigare får ju eleverna betyg fyra ggr om året här, och betygen delas ut från Kindergarten (5 åringar) tills sista året i High School och då är man runt 18 år. Själv tycker jag det är jättebra!! Eleverna får dessutom betyg i både bemödande och prestation.
OCH betyg i ordning och uppförande.

Härligt med sportlov!!!! Förstår att du är glad!

Lena sa...

Lilla B: Det är konstigt hur man ställer in sig. I morse kände jag att jag orkar högst en dag till och hade jag haft en vecka kvar hade väl känslan varit "jag orkar en vecka till, men inte mer". Det är bra att kunna jobba i kapp ibland, så din nästa vecka blir nog bra den också.

Annika: Intressant! På något sätt måste så klart skolors resulatat också värderas, men det är svårt att standardisera sånt. Förutsättningarna är ju väldigt olika. Här inspekteras skolorna stället. Ganska OK, tycker jag. Bedömer elever gör vi ju hela tiden, så jag är ingen större motståndare till betyg, men vi måste ha bättre system för dem som har det svårt.
Jag ser jättemycket framemot lovet, även om det mest pratas om gråväder, typiskt februariväder. Jag är ledigt och kan njuta av dagsljuset i alla fall.

Anonym sa...

*L* ... så skönt att få läsa om nationella prov från "andra sidan". Hos flickorna är de nationella proven lika skrämmande som Mårran var i mumindalen när dom var små ...

Lena sa...

Christina: Det är ju precis så jag inte vill att det ska vara.