Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



15 februari, 2008

Ta i trä

Vi hittade till slut! Det var när vi slängde Hitta-kartan och körde på känn. Vi hann se en hel del av Kålland också. Revet består mest av sten så klart, men det växer bra många träd och mycket sly. Inget hålls direkt efter utan naturen får sköta det.


Istidräfflor? Här, till höger, är vi allra längst ut.



Beroende på hur solen och vinden kommit åt, fanns det mesta här; små späda gröna grässtrån, ormbunkar, frost och is.



och igår en vänligt lysande sol





Vi, dottern och jag, hade tre kameror med oss
och det är inte alltid störst och dyrast tar de bästa korten. Dessa båda närbilder är tagna med två olika små Olympuskameror. Att byta objektiv på den större kan väl gå an, men inte när man vandrar på stenar.








Hunden, som fick följa med, njöt och var väldigt nöjd och minst lika trött som vi, när vi kom hem. Vi gick lite över en mil där på revet i Vänern.




Det fanns mjukare stigar än stenar av skiftande storlek, här gällde det dock att se upp för trädrötter.
Här har vi nog kommit trefjärdels väg mot uddens spets och vi lämnade ordentligt en hälsning i gästboken. Hunden lämnade ett tassavtryck.



Blå himmel och blåsigt. Vi gick mest på läsidan, sydsidan, och där var det riktigt varmt. Vatten kluckade stillsamt, medan det på andra sidan, några tiotal meter bort, brusade ordentligt.
















Sammanfattningsvis var inte revet som jag väntat mig. Det var mycket mer växtlighet. Förr betade kor och får här och då var det annorlunda. Jag gillar ju när det är kargt, nu var det gott om träd och sly, många nedfallna träd i en salig röra, som det blir när naturen får sköta sig själv. Det finns säkert ett värde i det. Å andra sidan skulle det brinna bra en torr sommar.
Det som var en upplevelse var att gå där med vatten på båda sidorna och kunna se det, inte bara ana. Det är säkert mer tilltalande en vacker sommardag, när ljumma brisar sveper över revet och det är grönt, så ett besök någon sommardag får det allt bli i framtiden.

11 kommentarer:

Lilla B sa...

Lite havskänsla också när inget stör horisontinjen. Vänern som ett Ersatz-hav ;)
Väldigt roligt att få se bilderna, var bra nyfiken. Det är spännande med olika former i naturen.

Annika sa...

OJ vad fint!! TACK Panter!!! På dom övre bilderna fick jag nästan lite Gotlandskänsla!
Vänern ÄR verkligen ett iannanhav! Känner mig sugen på att åka dit, jättesugen!
Älskar dina bilder.
Tror att min favvisbild var den med strandstenarna som är översköljda med vatten, fin!!
MEN alla är ljuvliga! Vilken dag ni fick därute på revet. Hade ni med matsäck?
Jättefina bilder...Har klickat upp varenda en!!!
Ha en jättehärlig fredag!!

Linda sa...

Vilka fantastiska bilder ni har tagit!
Det ser otroligt vackert ut, jag älsar ju havet... Även om det är en sjö :)
Vovven är bara så vacker!

Linda sa...

... älskar..
Ibland går det för fort :)

UllaMona sa...

Tack för alla de fina bilderna...solen och havet är min favvo.
Om det inte vore så lång härifrån så skulle jag vilja åka dit...så snart som möjligt.
Ha en trevlig helg/ullamona

Lena sa...

Lilla B: Långt borta skymtade vi Dalsland och på ett kort ser man Kinnekulle i fjärran, men tittar man rakt ut så är det fria vidder.
Kan tänka mig att det är speciellt där när det stormar.

Annika: Ja, Gotlandkänslan finns där lite grann. Det är kanske därför jag dras till sådana här områden. Tänk att jag trodde att du skulle gilla just den bilden, som dottern tagit. Vi pratde om matsäckmen bestäde oss för att vara effektiva, promenaden tog sin tid ändå. Med tanke på att vi körde lite fel, så borde vi ha haft matsäck med oss, för det blev en lång dag.

Linda: Det är vackert vid Vänern. Hade tänkt att vi skulle hinna med en sandstrand också, men avstod med tanke på blöt hund och sand i bilen.

Ullamona: Du bor väl inte så långt ifrån en vacker sjö, du heller? Men här är det öppet vatten och det är ju lite annorlunda, mer vårlikt. Trevlig Helg du med!

Lena sa...

Linda: Första gången hunden gjorde sig på bild faktiskt. Han är verkligen vacker.

Mildamakter sa...

Underbara bilder...speciellt på hunden ;o)
Ni verkar ha haft en härlig dag och det är bara så vackert vid Vänern!

Evas blogg sa...

Vilka fina bilder! Den där byggnaden, är det ett vindskydd? Men jag tror aldrig jag skulle orka gå en mil utan fikapaus!! Bra jobbat.

Unknown sa...

TACK!
Dina bilder är så otroligt vackra och förmedlar en levande känsla.

Skulle försöka mig på att berätta vilken bild jag tyckte bäst om, men alla är så tilltalande.

Ha en trevlig helg

Lena sa...

Mildamakter: Det visar sig så här vid lovets slut att detta var den bästa dagen. Hunden, ja, han är en goding.

Eva: Nä, jag tror att det är ett slags sjömärke faktiskt.

Rosvik: Det var en speciell känsla att gå där, jag är glad att du märker det. Detsamma till dig med.