Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



20 mars, 2008

Frühlingsnachtsgleiche

Just den här bilden ger mig alltid hopp, något som kan behövas nu, när det ska bli eländesväder igen. Helt klart är det att det inte blir någon resa söderöver den här påsken.
Vi går mot ljuset, det är i alla fall sant, att det sedan är minusgrader får jag väl stå ut med ett tag till.
För att riktigt markera vårdagjämningen ska jag i dag byta gardiner i köket. Det är min alldeles egen tradition, att byta gardiner i köket vår- och höstdagjämning. Det är också det enda rum där jag byter gardiner frekvent. Jag ska inte putsa några fönster. Det får vänta tills innanfönstren åker ut och då, om de putsas, gör maken det.
Resten av kvällen ska ägnas åt ... städning... rycket igår räckte bara till halva huset. Funderar just nu över lämplig städdryck ( se kommentarer i förra inlägget)

(Uppdatering: Kaffe i kombination med musik i detta fall SR Atlas gör skillnad.)




Vårdagjämning
Solen skiner och värmer mer och mer och vårdagjämningen är nära. Den infaller på torsdag (20/3) och det innebär att dag och natt nu är nästan lika långa.
Vid vårdagjämningen är dagen lika lång på hela jorden. Efter vårdagjämningen blir dagen längre på norra halvklotet än på södra halvklotet.

Meteorologiskt har vårdagjämningen ingen direkt betydelse. Den är ett led i den process där den inkommande solenergin till norra halvklotet ökar från vintersolståndet till sommarsolståndet.
(Bild och kursiverad text har jag lånat från SMHI, en av mina favoritsidor för tillfället.)

6 kommentarer:

Bloggblad sa...

Visst är det ljuvligt. Och så är det Gründonnerstag samtidigt! Ett helt lov ligger framför mig och bara väntar...

Hostan är skaplig, hoppas jag kan gå ut och gå rejält i veckan som kommer. Och att jag också blir smittad av städvirus... har gjort undan lite, men hittar hela tiden mer.

Lena sa...

Tyska är ett vackert språk; Gründonnerstag och Frühlingsnachtsgleiche låter bra mycket mer underbart än de svenska dito.
Visst är det förunderligt att ju mer man städar desto mer hittar man...
Hoppas att din hosta försvinner, för det mycket värt med kilometer i benen och frisk luft. Vi hann med en timma innan solen försvann idag. Det blev en riktig vinterpromenad.

Linda sa...

Att byta ut resan till södern mot städning är ju ingen höjdare :(
Men jag hoppas att det blir ett ordentligt oväder nu så att du kan känna dig nöjd över beslutet att stanna hemma.

Eller vänta, jag bor ju här.
Jag vill inte att det ska bli alltför mycket oväder...
:)

Evas blogg sa...

Du får se det så att nu får du huset städat, vilket du hade haft kvar om ni rest iväg. Fast jag förstår att det känns tråkigt. Men som det verkar av väderleksprognosen gör ni helt rätt. En fin påskhelg önskar jag dig!

Tankevågor sa...

Min "resa" ut till ön blir inte heller av denna påsk. Jag är plötsligt genomförkyld och orkar inte mer än vara hemma och skrota.
Men nu är det i alla fall påsklov för min del. :-)
Här är det vinter och kallt. Brr.

Lena sa...

Linda: Det är ett ordentligt oväder här, hoppas att ni inte har det värre.
Eva: Jo, det är så jag försöker se det.
Londongirl: Krya på dig! Och njut nu av hela det långa lovet som ligger framför dig.