Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



09 mars, 2008

Ordning är för idioter, vi genier behärskar kaos

I dag tycker jag att jag är värd en guldstjärna.
Jag har gått en längre vända i snålblåst och regn.
Hunden var glad och jag nöjd.


Jag har också ägnat mig åt mina måsten.
Jag har rättat och bedömt. Det är en hel del
kvar, men det tar på högarna. Jag är en full-
fjädrad tidsoptimist, så jag har så klart inte
hunnit så långt jag önskat och tänkt, men så
är det oftast, så jag är van. Jag ska bli klar
innan påsklovet, som bara är en arbetsvecka bort.
Ordning ja, det är egentligen något jag strävar efter;
men mina papper och måsten lever efter devisen ovan.
Lägger jag bara buntarna i något så när ordningsamma
högar känns det genast bättre. Är kaoset överskådligt, så verkar
det vara bättre ordning. Självbedrägeri? Javisst !
Rubriken ovan finns på väggen i ena dotterns rum.
Vad vore ett inlägg på den här bloggen utan blommor?
Fair Traderosor så klart!
Trevlig vecka!


Jag ska ägna mig åt mina uppsatshögar.
Många av mina elever har börjat skriva så bra,
att det oftast är en ren fröjd att läsa.

13 kommentarer:

Bloggblad sa...

Så skönt att du gillar att läsa en massa uppsatser... Jag har upptäckt att jag är väldigt glad att jag slipper.

Däremot har min nya chef krävt att vi skriver nya åtgärdsprogram efter en speciell mall... så jag har en del att ta mig an. Tidigare skrev jag utan mall... men det duger inte längre.

Lena sa...

Tja gillar... jag blir glad när jag märker att eleverna utvecklas och lyckas.
Men ett tema som generar en mängd skrivuppgifter av skiftande längd och uppsatserna på det nationella provet, allt i 42 exemplar, det är lite dålig tajming.
Åtgärdsprogram och iup är inte alltid så inspirerande.

Lilla B sa...

Imponerande sortering. Men jag känner gott till tidsoptimismen. När piskan viner nära ryggen tycker jag att det går både fort och blir bra med det mesta. För mycket tid är nästan stressande.

Evas blogg sa...

Det är jobbigt när man har massor av arbete som väntra. Jag får lätt ont i magen då. Samtidigt inger de en känsla av glädje, man har ett arbete-en uppgift. Lycka till med rättandet!

Villa Nian sa...

Den rubrikn känns superrätt för mig just nu. Men hos mig är det just nu en sån ordningen att vilken idiot som helst kunde bo här :-))

Linda sa...

Lite för mycket att göra, det är då jag är som mest effektiv :)
Och det är sant!
Men när dte blir för rörigt så lägger jag allt i en hög och borrar ner huvudet och arbetar mig igenom högen.


Å jösses - jag har 17 bokstäver här nedanför i ordverifieringen :(

Annika sa...

Ja, att läsa uppsatser skulle jag nog också gilla att göra. Det kan bero på att det var det roligaste jag visste i skolan, att skriva uppsats!!!
Förstår dock att det är mkt att rätta och att det tar tid.
Jag gillar verkligen dagens rubrik :-)

Mildamakter sa...

Jag gillar rubriken...och känner mig träffad ;o)

Elisabet. sa...

Mitt ex påstod leende att när "Elisabet städar, då bara flyttar hon tidnings/pappershögarna till ett annat ställe eller föser ihop dem lite ..,så det SER fint ut ...".

Ack, vilken insikt hade inte den mannen!

Unknown sa...

Ja det är mycket att göra i skolansvärld. Men det är samtidigt roligt. Tur är väl det.

Vilka fina rosor. Fair T är så himla bra. Det kommer mer och mer. Försöker att alltid handla det om jag kan.

UllaMona sa...

Jag måste ha en viss sorts ordning omkring mig...annars hittar jag absolut ingenting och jag hatar att springa omkring och leta.

Lena sa...

Lilla B: Visst är det så, men det är pressande att behöva ha det så. För mycket tid - då blir det absolut inget gjort.

Eva: Tack, jag jobbar på. Det är en härlig känsla att vara klar.

Tina: Förstår att du har det så just nu. Att flytta kräver tålamod och logistik.

Linda: Jag är sån med. Jag måste dela på högarna, annars blir de oöverstigliga.

Annika: Jag gillar att rätta, men inte 42 st i en följd, som det måste bli, när man, som jag, skjuter upp det.

Milda: Jag har mistänkt att jag inte är ensam:)

Elisabet: Visst är det så , fina högar är bättre en röra :)

Rosvik: Tänk om man inte hade en uppgift, rätt trist egentligen.

Tankevågor sa...

Bra jobbat Panter! Skönt att få så mycket gjort. Jag älskade att skriva uppsatser när jag gick i skolan. Men på den tiden (kopparpengarnas) så läste alltid fröken upp en av flickornas och en av pojkarnas och mina texter blev upplästa så ofta och DET var lite pinsamt tyckte jag då.