Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



20 juni, 2008

Midsommarafton och knätofsfunderingar

Min midommarafton liknar i mycket Ellis. Räkna bara bort regnet, så stämmer det mesta. Kan tänka mig att det är så på många ställen i landet.

Undrar om männen får ha vilken modell som helst på knätofsar, eller om det finns någon standard. Just på detta område är jag helt okunnig. Jag vet verkligen inte något om knätofsar eller folkdräkter för den delen. Här är tre knätofsvarianter.

Att resa en midsommarstång kräver sin man, män menar jag. Det krävs säkert träning så där en gång om året. Det kanske tom är ett hedersuppdrag, ungefär som att vara tomte.


Ranglig och hög kom den på plats, blåsten till trots. Riktigt vacker var den. Först dansade Folkdansgillet säkerligen åtta danser, innan alla barn med spring i benen fick komma intill.

Men då hade den här lille mannen tröttnat och vill åka hem. Lite sjuk visade det sig sedan, så vi avslutar aftonen med magsjuka. Jag hoppas att det är över i morgon och att ingen annan drabbas.

6 kommentarer:

Inkan© sa...

Så vackert och lite annorlunda,mer ursprungligt!
Midsommarstång= majstång= majad = klädd med blommor och blad. Från början var ju stången enbart en påle och den är ju den urgamla symbolen för fruktsamhet.

Jag gissar att tvärstången som skapar ett kors är en eftergift till kyrkan. Ändå har denna helg ingeting med kristna religionen att göra, utan är en av de tidigaste fester vi hade (vid sidan om vinterblotet)

Årets ljusaste natt, solen som högst på himlen...


Det var fint att få se en riktigt majad stång:)

Bloggblad sa...

Vår stång nere på Brunnshotellet hade bara en ring... Fast jag gillar den traditionella stången bättre. Och då associerar jag inte till ett kors, tycker bara att formen är vackrare.

Bloggblad sa...

Knätofs kan jag inget om heller - men i andra halvan av 70-talet, när det var väldigt inne med hembygdsdräkt, då hade jag min ofta. Sen har den krympt.

Villa Nian sa...

Hoppas ni alla mår bra!

Lena sa...

Alla: Jag gillar också den sortens stången.
Folkdräkt har jag allt tänkt att det kunde vara praktiskt att ha, men krymper de, då får det allt vara ;).
Det blev ingen epedemi här hemma, ta i trä och nu är barnbarnet bra igen.

Tankevågor sa...

Vilka fina bilder! De skulle kunna vara hämtade ur en turistbok om Sveriges traditioner!!! :-)

Stackars lillkillen som blev sjuk! Hoppas som sagt att ni andra klarar er!

Hoppas ni får en fin söndag!