Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



15 februari, 2007

Rembrandt Bugatti


Den här Pantern är i original gjord av Rembrandt Bugatti. Originalet, i brons tror jag, lär ha sålts för 155 000 Euro på auktion. Vill man ha en kopia går det att köpa en för ca 6 500 kronor på Historiska museet. Jag skulle gärna ha en sådan hemma.

Det var inte helt lätt att hitta lite information om Rembrandt Bugatti. Tänk att bara att heta Rembrandt i förnamn! Han föddes 1884 i Milano. Släkten tycks ha varit konstnärlig, fadern Carlo var möbeldesigner och hans bror Ettore designade bilar.

Rembrandt Bugatti är representerad på många museer världen runt och hans verk betingar höga priser på auktioner, för det finns samlare. Kan man förstå; 155 000 Euro. Rembrandt dog ung (1916) så livsproduktionen är väl relativt sett liten.
Han studerade de djur ha skulle avbilda noga. Han lär ha tillbringat många timmar på Antwerpens zoo. Det tycker jag syns väl, när man betraktar pantern ovan. Den lever.


Pantern i Historiska Museets butik är gjord av resin. Det är ett relativt nytt material vid tillverkning av reproduktioner men det har visat sig vara idealiskt. Resin är ett syntetiskt material som från början vanligen är i flytande form till vilken man sedan tillsätter en katalysator för härdning. För att på bästa sätt återskapa känslan i originalföremålet kan också andra ämnen tillsättas i vätskan t ex brons- eller marmorpulver. Ett föremål som tillverkats av resin blir mycket hårt och hållbart och det har dessutom hög tålighet mot väder och vind och tål därför att placeras utomhus.

2 kommentarer:

Det Mörka Hotet sa...

Om jag minns rätt så hette även den holländska konstnären Rembrandt i förnamn - hans efternamn var van Rijn-någonting.


Samuel-någonting...

Lena sa...

Jo så var det nog.
Jag menar bara föräldrarna väljer namnet Rembrandt, lite predestinerande, åtminstone sett så här i efterhand.