Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



17 februari, 2007

Verklighetsflykt eller längtan

Jag längtar hit eller hem just nu. Kanske för att det är så grått och trist ute eller för att jag egentligen behöver fokusera stenhårt på annat. Vi ska (förmodligen - inget är bestämt eller bokat) hit i sommar. Svärmor fick en Gotlandsresa i 80- års present. Jag längtar verkligen. Det är nu minst tio år sedan jag var där. Även om jag inte är säker på just det, så vet jag att det är precis nu i dagarna 36 år sedan vi flyttade från ön. Gotland är egentligen inte hem, för detta var bara ett av de ställen jag bodde på under min uppväxt, men det är ändå hemma. Ringmuren och vallgravarna - här har jag lekt mycket, året om. Det är finfina pulkabackar här på vintern.
Minnen är ju förknippade med synintryck och dofter. Tänker jag på Gotland, ser jag vallmon växa vilt i sädesfälten, men jag ser också nävor av olika slag i vägkanterna.

För många är väl Gotland förknippat med rosor och det finns ju goda möjligheter att lyckas här eftersom det är ett gynnsammare klimat. Jag tänker mer på murgrönan som växer frodigt och nästan överallt.
Gotland är historia. Att besöka Gotlands fornsal är en upplevelse. Där har jag tillbringat många timmar. Just den här stenen var en hållplats på en skolutflykt någon vår i slutet av 60-talet. Jag kommer ihåg att det var spännande att få historen berättad och att matsäcken smakade underbart.
Min längtan till Gotland gjorde att jag tre somrar på 80-talet guidade (eller gajdade, som vi sa då) i Lummelundagrottan. Den svåraste och absolut häftigaste upplevelsen var att guida en grupp synskadade. Jag kan än idag en hel del om stalaktiter, stalagmiter, bergsmjölk och tror nog att jag fortfarande skulle klara nästan hela turen .Gotland är relativt platt och ändå kan man uppleva den hisnande känslan av att se rakt ner från en klint. Kustlinjen är vacker var än i från man närmar sig ön.
Djur - då handlar det väl om får och russ? Jodå, det gör det, men mina barndomsminnen handlar om halvtama ekorrar i Åminne. De stal mat från borden och om igelkottar i Tofta. Min syster samlade på djur av alla de slag; spindlar,grodor, grodyngel, blodiglar och igelkottar. De var vanliga och sällsynt lättfångade. Just dem fick hon inte behålla någon längre stund.
Visby

Jag tror inte om jag behöver skriva så mycket om Visby. Det handlar för mig om genuin stämning och känsla. Jag har besökt städer, där jag inte känner något alls, de lämnar mig oberörd, så är det inte här.

Just den här bilden är med för jag har ett sådant tydligt minne av enbuskar. På en ridtur under vintern ramlade jag av två gånger i enbuskar. Det var kallt och det stack ordentligt på ryggen . Annars är de stickiga slånbärsbuskarna ännu mer barndom. Min mamma gjorde slånbärssaft, gudomligt gott, varje år. För att få saft måste det plockas bär. Trots långärmat och handskar kändes plockningen av i flera dagar.

Sticklusten sätter till ibland, särskilt om jag besöker någon hemslöjdsaffaär eller garnbod. Jag försöker då verkligen tänka på allt halvfärdigt eller precis påbörjat som jag brukar ha och har lyckats stilla mig de senaste gångerna. Så i sommar ska jag verkligen försöka låta bli att köpa garn.


Djupvik

Det hände att vi fick cykla iväg själva för att bada och sola. Då valde vi ofta Gnisvärd, där det finns en bra sandstrand. Vägen dit är vacker också. Blåeld längs med vägen och en spännande skeppsättning att göra ett stopp vid.

Varje vår letade vi vårtecken. I backen där Snäck nu ligger var det ofta ett helt hav av blåsippor. Jag fattar inte att de fick bygga hotellet just där.
Ett annat utflyktsmål var Alleqvia änge. Det är det närmaste paradiset jag kommit.

De flesta av bilderna här har jag lånat från en vykortsida, Guteinfo Vykort. De är tagna av Bernt Enderborg och Björn Pettersson
Kommer vi iväg i sommar, då ska jag visa egna kort.

10 kommentarer:

Anonym sa...

oj....kan vi inte flytta snarast...

Bloggblad sa...

Men så många vackra bilder! Tack. Jag har bara varit 3 dagar på Gotland, på körresa. Tyvärr regnade det rätt mycket när vi gjorde utflykt - nån gång måste jag tillbaka.

Annika sa...

SÅ underbart, Panter! Här har du en Gotlandsälskare likaså!

Gotland är underbart! Inte en plats, utan ett tillstånd, som ngn har sagt. När man kommer till Gotland med båten en tidig morgon är ön som en vision, en saga, när den dyker upp i horisonten!
Har cyklat på ön flera somrar, sedan har min bästis i Sverige sommarstuga i Visby. Hela stämningen på ön är...ja, magisk. HOPPAS ni kommer dit i sommar.
Jag skulle också vilja åka dit igen. Snarast.

Älskar Fårö! Stor-sudret och Ekstakusten mest, tror jag. Som tur är slipper man ju välja och kan njuta av hela ön. Härligt och underbart inlägg och vackra bilder, Panter! Förlåt min låååånga kommentar!!!

Ha en bra helg!!! Annika

Jill Wegerup sa...

gåtland har jag ännu inte besökt. Men jag vill verkligen. Har en fd kollega och god vän som kommer därifrån. De bor i Rosengården på sundre.

Lena sa...

Även om det regnar på Gotland ibland, så tillhör nog den ön en av de skatter vi har här i landet.
Dit kan man aldrig åka för ofta.
(Hrmm, tjusig konstruktion på sista meningen...)

Anonym sa...

Ja jag har en önskan om att få komma dit i sommar. Vi får väl se om det blir så. Maken har varit på Gotland ett antal gånger i tjänsten, han är militär!
Men skam den som ger sig! Kommer gärna in igen och läser mera. Tack för titten!

Lena sa...

Alla är så välkomna så. Jag blir bara glad!

Tankevågor sa...

Halva min släkt kommer från Gotland och jag tillbringade alla mina somrar där när jag var liten fram till det att jag blev tonåring...
Men jag återvänder gärna. Var där i somras och hade en underbar tid. Skulle kanske ta och lägga ut lite sommarminnen därifrån på min blogg? Din fina text och bilderna inspirerade mig. Hoppas du kommer dit i sommar! :)

Lena sa...

Jaa, gör det. Det vore jättekul. Nu är jag fast, nu SKA vi dit. jag har en del kvar att uootäcka faktiskt.

och tack...

Linda sa...

Jag som aldrig varit på Gotland..

Så levande du gör det för mig och så många vackra bilder som visar det du skriver om.
Jo, dit måste jag!