Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



21 februari, 2007

Resan

Detta är den officiella beskrivning av den resa till Uganda som jag och 24 andra påbörjar på fredag.

Den Globala Skolan genomför seminarier i några av Sidas samarbetsländer i Afrika, Asien och Latinamerika. Själva resan är naturligtvis en väsentlig del av projektet men grundsyftet är kommunens och skolans utveckling med tonvikt på internationalisering.

Sedan programmet startade år 2000 har intresset varit mycket stort. Cirka 280 skolor, de flesta gymnasieskolor, har deltagit eller deltar i pågående globala resor.
Lokaliseringarna till Sidas samarbetsländer erbjuder utmärkta möjligheter att studera utvecklingsfrågor inom områden som fattigdom, tillväxt, demokrati, mänskliga rättigheter, hållbar utveckling, jämställdhet etc. Resan ger också goda möjligheter att möta människor i deras vardag. För att ytterligare stärka kulturmötets möjligheter under Den globala resan bor deltagarna enkelt och ofta i familj.

Den globala resan – bidrag till interkulturellt lärande. Sedan programmets start har seminarier och resor genomförts till Nicaragua, Guatemala, Bolivia, Uganda, Kenya, Zimbabwe, Namibia, Sydafrika, Indien, Bangladesh och Kina. Nu ingår även sydöstra Turkiet i programmet.
Från min skola är vi tre som far iväg, bästa jobbarkompisen ( vi har jobbat ihop i 17 år), rektorn och jag. Denna gång är det flest representanter från grundskolor i gruppen. Jag kan tänka mig att perspektivet på saker och ting blir lite annorlunda just beroende på var vi arbetar.
Vi är indelade i olika studiegrupper. Vi ska lära mer om tex hälso-och sjukvård, utsatta barns situation, jämlikhet, hur beslut fattas på olika nivåer och jag ingår i den grupp som ser på försörjningsmöjligheterna ( jordbruk, fiske och turism) ur ett hållbarhets pespektiv. Vi ska bla besöka en VI-skog. Förhoppningsvis får vi också träffa såväl gräsrötter som tjänstemän på något ministerium. Alla våra besök/intervjuer planläggs av en lokal koordinator, så vi vet inte så mycket än och jag antar att planer och förutsättningar kan ändras från en dag till en annan eller ännu snabbare.
Vi ska under fyra dagar bo i familj ute på landsbygden. Förhållandena där ska vara mycket enkla. Det ska bli jätteintressant, men jag funderar så på om de kan engelska...
Våra gruppers resulat ska redovisas på plats i tvärgrupper och för ugandiska representanter. Väl hemma ska vi så klart berätta och förmedla, men också hitta en ny/annan ingång i vårt lokala solidaritetsarbete. Tja, det var nog allt...
Oj! Jag glömde: vi har fyra dagar ledigt i slutet och då ska de flesta åka på safari ( för egna pengar), så jag hoppas att jag kan visa fina kort om några veckor.
Nu återgår jag till mina måsten... 110 omdömen ska skrivas innan jag åker... Jag har bara 90 kvar... suck... men det är en dag i morgon också. Packningen är i princip klar, så det fixar sig nog.
PS: Verkar som om vinterns värsta dagar är här. Många minusgrader, vattnet som frusit - tur att det bor en händig och envis man i detta huset- så nu rinner det igen.
Vi bor i ett gammalt hus, där vi inte har några problem med mögel, ventilationen är mycket god, överdrivet god.
Det märks en kväll som denna, svinkallt både ute och inne.
Det får allt bli både fleecefilt och duntäcke om en stund.

9 kommentarer:

Lilla B sa...

Låter mycket intressant. Ska med stort nöje ta del av reseerättelsen när du kommer hem.
Lycka till!!

Jill Wegerup sa...

Oj, vad spännande. Kommer ju bli fantastiskt lärorikt och roligt för er. Verkligen e givande resa. Hoppas att du visar bilder och berättar för oss när du kommer hem. Lova att vara försiktig också!

Anonym sa...

Jag hoppas hela resan blir riktigt lyckad. Och jag säger som Jill, var försiktig! Men det går nog bra.

Kram!

Anonym sa...

Kommer nog bli kul och bra. Sånt här passar dej mamma!
Men vi kommer sakna dej!

Annika sa...

Vilken resa du ska ut på! Låter verkligen intressant. Ser fram emot att höra allt, och se bilder här på bloggen
Säger som dom andra här: VAR försiktig!
Kram!!

Linda sa...

Vilken resa du har framför Dig.
Jag hoppas så att det kommer att bli minnesvärt på ett positivt sätt.
Jag blir alltid så orolig för hur barnen har det i utsatta länder, har så svårt för att se program på tv. Svårt i det avseende att jag oftar tänker och grunnar på det i flera dagar.
Var rädd om Dig Panter och kom hem med många erfarenheter.
Kram

Lena sa...

Tack, tack ! Ja, jag ska vara försiktig. Kulturmöte/krock har jag funderat mycket över, men kommit fram till att det blir som det blir.
Nu ska jag bara packa det sista.

Det sista tendera ofta att bli väldigt mycket!

Gordon sa...

Oerhört intressant, spännande och angeläget. Vi ser riktigt fram emot kommande rapporter.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.