Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



25 juli, 2008

Det finns vissa...



Utdrag ur äldsta dotterns blogg. Hon kom hem arg som ett bi häromdagen och jag förstår varför.

Ofantligt otrevliga människor
Ja, de finns...idag har jag fått mig några slängar ovett, helt oprovocerat, av kunder som inte ser något fel i att svära åt butikspersonal eller i att bete sig allmänt vidrigt.
Senaste gången jag kontrollerade, var jag också människa, inte en sandsäck folk kan ta ut sina aggressioner på.
Du må ha haft en dålig dag, men jag skulle uppskatta om det INTE gick ut över mig...


Jag tycker att jag ser det ibland; vuxna människor, som anser sig ha rätt att behandla affärspersonal, särskilt yngre, illa.
Kunden har alltid rätt... ibland är det tveksamt.

10 kommentarer:

Bloggblad sa...

Så trist... jag minns från min sommar som receptionist på stadens Fina Hotell, att det då och då kom folk som kunde vara riktigt otrevliga. Hoppas din dotter kan skaka av sig och inse att det är de otrevligas fel att de är otrevliga.

Lilla B sa...

En sorglig brist på vanligt vett och hyfs! Instämmer i Bloggblads förhoppning om att hon kan skaka av sig det hela och inse att det är de otrevliga som inte har hyfs och stil men att det inte äär hennes fel.

Lena sa...

Jodå, hon är väl eg. mest förundrad.
Jag tror att det finns en del som faktiskt inte förstår ordet hyfs idag.

Hedgren sa...

Kommer ihåg en finare middag jag var på där jag fick en riktig skitstövel till bordet. han ondgjorde sig, på ett kolossalt nedlåtande sätt, över allt från butiksbiträden och markpersonal på flygplatser och på rederier till stewarder och annat folk. När han slutligen frågade mig vad jag jobbade med (vid tillfället jobbade jag som biljettförsäljare på stora rederiet här i Trbg) så svarade jag: "Jag bokar och säljer biljetter till såna skitstövlar som du!". Resten av middagen ägnade han åt damen på andra sidan! Själv var jag väldigt nöjd över att jag faktiskt VÅGAT!

Bloggblad sa...

Hedgren! Underbart att du vågade. För en del år sen satt jag på middag med en som ondgjorde sig över lärare - han bodde mitt i lärargettot (där jag bor nu) och de var så jobbiga, ja, han tålde inte lärare bara... Då sa jag att jag avskyr civilingenjörer, bara så där, rakt av. Plötsligt tystnade han... och pratade inte med mig efter det. Har inte heller hälsat sen dess.

p.s. Jag har förstås ingen emot c-i, men var ju tvungen att visa hur illa det lät.

Många år före det satt jag mitt emot en läkare som sa "lärare... det är inget yrke, det är en diagnos!" Men då var jag för ung (nyexad) för att våga bita tillbaka.

Lilla B sa...

hedgren: High Five! Så underbart att finna sig och att drämma till, dessutom! Jag gör vågen!

Elisabet. sa...

Precis så kan det vara.
Många, speciellt äldre damer, ger sig ofta på våra unga sommarvikarier, speciellt om det är flickor.
Fy, så nedrigt det är!

Elisabet. sa...

hedgren och bloggblad: åååå, ni är UNDERBARA!


Ordverifikationen blir: KUKVGI

Hedgren sa...

Jag bugar och tackar för allt beröm!

Lena sa...

Underbara berättelser, Bloggblad och Hedgren ;)
Elisabet; Så du har också sett dem, damerna... Tanter är snälla säger Hanna. Det är liksom skillnad på damer och tanter. Just den här gången var det en karl som var värst.