Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



14 juli, 2008

Hört på radion idag.

Lokalradion är ofta en källa till glädje . Jag tycker att det är kul att höra att så många fortfarande pratar mycket dialekt häromkring. Väder är ju ofta ett vanligt förekommande ämne, så också idag, så här kommer dagens vädeleksrapport: Dä ä solitt, målnit å dä fläkta litte, i alla fall i Fallköping.

Om det finns fler dialektfrälsta, så lyssna här .
Lyssna gärna då på någon västgötsk inspelning, så kan ni nog föreställa er hur det lät i raddiån i morse. Flera av mina elever blir helt fast på den här sidan, andra suckar bara och tycker inte att de hör någon skillnad alls. Det är väl de med de något mindre språköronen, kan jag tänka.
Mycket nöje!

Tilläggas kan väl att här fläkta dä möe.

7 kommentarer:

Lilla B sa...

När jag kommer hem till Halland och går och handlar ser jag alltid till att ställa mig i längsta kön bara för att höra pratet så mycket som möjligt.
Samtidigt som jag tycker det är hemtrevligt att höra igen så kan jag undra om jag själv låter så där? :)

Lena sa...

Halländska låter så vänligt. Trots att jag är född och delvis uppvuxen där, så har jag svårt att låta halländsk. Hörs det då att du är från Halland?
Gotländskan har för min del satt sig så mycket bättre. Västgötska tror jag inte att jag pratar, även om det helt säkert hörs att jag är från Västsverige.

Det Mörka Hotet sa...

Jag har alltid varit radiofreak men försöker undvika Radio Östergötland - "Nilssons get funnen igen, strax utanför Boxholm"....eh, okeeej!

Lena sa...

Samuel: :) Egentligen var jag lite ironisk när jag skrev första meningen, men jag gillar dialekter. Lokalradion är lite, eh... ojämn om jag ska uttrycka mig fint.

Det Mörka Hotet sa...

Ha, ha: dialekter är helrätt och underbart att höra - men tyvärr inte flertalet av de lokala SR-sändningarna jag hört...!

Elisabet. sa...

Å, helt UNDERBART!!!

Lena sa...

Samuel: Vi är nog rätt överens om lokalradion.
Elisabet: Visst ÄR det!