Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



13 oktober, 2008

Idag börjades det

Älgjakt... inga promenader i skogen så länge den pågår. I går kväll, precis innan skymningen, hördes hammarslag bland gran och fur och någon som sköt in sin bössa. Det lär nog bli jakt i år, annat har jag inte hört. Bilden ovan är tagen nära oss. Ett gammalt raserat torn (Varför tar de inte rätt på det?) och ett nyare i skogskanten. Från köksfönstret ser jag ytterligare ett torn. Vi bor mitt i "smeten".
Jag slås varje år av hur accepterat det är att ta sig ledigt för älgjakt. Då pratas det inte om produktionsbortfall. Kan det bero på att det företrädesvis är herrar som ägnar sig åt detta? Många herrar i ledande befattning dessutom. Jag vet att de flesta sparar semesterdagar till jakten och att det är tradition, men att det inte ifrågasätts är märkligt. Om ett jaktlag skjuter sin ranson redan första dagen, jobbar då alla dagen därpå? Någon som vet?

8 kommentarer:

Lilla B sa...

Så där bor vi också. Ett gammalt jakttorn står alldeles i närheten.
Jag vet inte vad som händer med ledigheten om de skjuter fullt första dagen. Har det hänt i modern tid, tro? Här ger de nästan upp fram emot lucia - det blir bra motigt att ge sig ut knäppa den sista när kylan och mörkret kommer på.

Lena sa...

Häromkring är det inte lika gott om älg. Förra året ställdes jakten in. Det finns jaktlag som "bara" har ett eller två djur har jag förstått.

Annika sa...

Låter nästan lite otäckt att bo nära skogen när dety är älgjaktstider. Det gäller att se upp, antar jag. Gulp!
Nej, gamla älgtorn är ingen fröjd för ögat. Hur länge pågår jakten?

Tankevågor sa...

Ja det var ju också en fundering. VAD gör de allihop om de skjuter sin ranson första dagen?? Måste fråga min arbetskompis vars man jagar älg.

Nu kan du alltså inte gå ut i skogen med hunden?

Linda sa...

Att de får lov att jaga så nära er!
Tänk om en hund kommer för nära!
Hemska tanke.
Det är ju någon status att jaga älg tydligen, fattar inte riktigt varför, men de blir ju som malliga småungar.

UllaMona sa...

De jagar väl inte älg inom tättbebyggt område ? eller...

Lena sa...

Annika: Jag vet inte när den slutar, men det är flera veckor till. Jag antar att de inte är ute när avskjutningskvoten är fylld, men det är ju inget vi vanliga dödliga blir upplysta om.
Jag tror att det är bra att vara försiktig, men de är noga inga vettvillingar heller.

Lindalotta och Ulla-Mona: Vi bor verkligen på landet, sista huset på vägen, ingen granne inom synhåll. Jag tappade lite tron på jägares omdöme en gång för länge sedan, när en satt på pass i hästhagen. Hästen gick ute och var jättestessad när jag kom hem.
För två år sedan sköts en fjolårskalv på väg mot våra äpplen i trädgården. Det är mindre än 200 meter från tornet till vårt hus. Äldsta dottern var ensam hemma och såg allt. Hon blev väldigt ledsen och upprörd. Jag och jägare är inte särskilt kompatibla...

Lena sa...

Hoppsan! Där missade jag en kommentar. Nä, Londongirl, jag går inte ut i skogen så länge det är jakt. Lite trist blir det att knata på vägen, men hellre det...