Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



12 oktober, 2008

Nöjd?

Jovars, lite nöjd är jag. I år har jag fått ner alla lökar i jorden, så var det inte förra året. Grävde ner de sista i dag och jag ser redan hur vackert de kommer att blomma där under häggmisplarna.
Ska alldeles strax ta med hunden ut i skogen en sväng, allt medan maten puttrar på spisen.
Om jag har riktig tur kanske jag hinner lägga upp löparna jag köpte i metervara för f l e r a veckorna sedan.
Undrar vad mer jag skulle ha gjort för att känna mig riktigt nöjd? Undrar om jag någonsin är riktigt nöjd med mig själv? Hemska tanke, kan det vara så?

9 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag har inte gjort nåt alls mer än promenerat och ätit och vilat - och är faktiskt väldigt nöjd med det.
(Men jag får säkert baksmälla sen... varför gjorde jag inte det och det och det och det...)

Hedgren sa...

Har du Luther på besök? ;)

Lena sa...

Bloggblad: Jag är nöjd med trädgårdsarbetet, promenaden och matlagningen, men jag skulle önskat att jag hunnit mer. Min mentala baksmälla känner jag alltid. Rent förnuftsmässigt vet jag så väl, men känslan är nästan alltid att jag borde ha ...
Hedgren: :) Ja, kanske det eller så har jag en orealistisk syn på min egen kapacitet.

Villa Nian sa...

Har en massa borden runt om mig just nu. Varför kan man inte tycka det är helt ok att bara vara!

Lena sa...

Tina: Den känslan skulle jag vilja uppleva oftare. Hoppas att du får det snart.

Anonym sa...

Släpp kraven! Jag gör inte hälften så mycket som du gör och är helt nöjd med mig själv i alla fall. Släng piskan och dra fram bästa vilfåtöljen istället. Du duger ändå!

Lena sa...

Matilda! Det låter jättebra, som du gör. Jag tycker inte att jag värderar mig i termer av kvantitet, att jag är mer nöjd om jag gör mycket jämt.
Det handlar inte om att duga utan hinna det jag vill och ibland måste. Måstena är inte nödvändigtvis i grunden förknippade med motvilja, men de blir jobbiga när tiden är knapp.
Jag har på det sättet fel jobb, för jag kan inte stänga av.

Anonym sa...

Egentligen är det ju ännu svårare för dig, för det är inte viljan att stänga av som ska böjas utan du har helt enkelt inte tillräckligt med timmar varje dag för att hinna det du ska. Det måste vara hemskt stressigt! Skulle du ha möjlighet att gå ned på deltid?

Lena sa...

Matilda: Vi är nog många som borde jobba mindre, så att vi orkar ha en fritid, men jag tror inte att det går just nu.
Det är ju det här med pengar...Tack för din omtanke.