Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



26 oktober, 2008

Idag

Idag är en dag som jag skulle kunna undvara. Allt känns besvärligt, grått och trist.
Inte blir det bättre av alla nedslående rapporter i media.
Bara förkylningshuvudvärken släpper ska jag muntra upp mig med musik på hög volym. Det borde släppa snart för jag är inne på tredje muggen kaffe och har dessutom tagit huvudvärkstabletter.
Hur gör man för att peppa* sig själv? Jag inser ju att att det är jag som äger problemet och därmed är den som kan göra något åt det. Hur gör man? Hur gör ni?



* Min kollega i kryddregionerna ( hemkunskapen) säger inte peppa utan peppra. Jag är helt säker på att hon inte skämtar, utan tror att det heter så.

8 kommentarer:

Anonym sa...

jag peppar mig själv genom att roliga saker alldeles själv eller med kompisar. älskar att shoppa , älskar att fika - älskar att äta gott på restaurang. älskar att frossa i tidningar om inredning, mode och matrecept - unnar mig att göra detta mellan jobb och andra tråkigheter.

ikväll tänker jag unna mig att vara uppe sent o se filmen på fyran och dricka te och nybakt bröd.- fast det är jobbdag imorgon

Hedgren sa...

Det beror på om jag är "peppningsbar". Ibland kan man muntra upp sig genom att ta en fika, träffa en vän, köpa nåt nytt i klädväg eller ta en skön promenad. Men - ibland är det liksom bara att "vänta ut" humöret som dalat. Det går inte att peppa sig, det blir bara fel. Man får helt enkelt gilla läget. Det går ju över.
Vet inte om nåt av råden passar för dig...

Tuvstarr sa...

Håller med Hedgren,
ibland, när jag har migrän, behöver jag det absolut lugnt och mörkt, vill inte se eller höra nåt.
Men "normala" huvudvärkar slutar när man avledar sig, när man får sig på andra tanker.
Gute Besserung wünscht Katrin.

Lena sa...

marrimoster: Ibland fungerar det med belöningar, men inte alltid. Idag ville jag mest dra täcket över huvudet.

Hedgren: Jodå, så kan det fungera. Idag fick vara en sån där eländig dag. Jag bet i hop och försökte beta av några av mina måsten. Snart är det måndag och i morgon är ju som bekant en annan dag.

Tuvstarr: Du har så rätt. Man måste tänka på annat och inte begrava sig i det grå eländet ute.
Danke!

Det Mörka Hotet sa...

Jag dricker whisky/öl/vin/konjak för att peppa mig: fungerar toppenbra! :-)

Anonym sa...

När jag bodde i Sverige och blev så där höstmörkerdeppig, då brukade jag tända alla lampor jag hade så att det blev så ljust som möjligt i lägenheten, sätta på ugnen så att det blev varmare än normalt och sedan lägga mig i ett varmt och väldoftande bad med badsalt och godluktiga tvålar. Lite bra musik i bakgrunden var inte heller så tokigt.

Jag tror att man blir deppad när man saknar ljuset och värmen. Därför hjälper det att göra det så ljust och varmt som möjligt. Inte precis en energisnål lösning, men det hjälpte i alla fall mig och gjorde mig på gott humör! Varenda gång.

Tankevågor sa...

Matildas råd stämmer bra in med vad jag brukar ta till. Jag behöver MER ljus och gärna något mysigt som ett bad eller nåt sånt när jag behöver muntras upp.
Eller gå ut på något spontant restaurangbesök. Gå en promenad i dagsljus på något annat ställe än vart jag brukar gå med hunden.

Åka till någon utav våra helt underbara handelsträdgårdar här i Stockholm och bara njuta av blommorna i växthusen. Tex. Ulriksdals Slottsträdgård eller Rosendal.

Men IBLAND hjälper ingenting mer än att kokonga in sig med ett täcke i soffhörnet, dricka en kopp te, gosa med hund, katter och bara vänta ut det hela...

KRAM

Lena sa...

Matilda och Londongirl: Det finns tydligen många sätt att peppa sig själv och att ta hand om sig själv lite snällt så där ,är nog en bra idé.
Samuel: Jag hoppas att du peppar dig lagom mycket. Det kan ju få återverkningar dagen därpå.