Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



02 juli, 2006

Film

Jag vaknar allt senare, sunt, för det kändes lite oroande att vakna vid femsnåret varje morgon.
Morgnar är min guldstund, tyst i huset, ingen som pockar på uppmärksamhet, ja ingen jag behöver prata med i alla fall.

Har bestämt att ägna lite tid åt att se filmer som jag borde ha sett för länge sen eller se om en del som jag såg för länge sen. Igår såg jag Birdy för första gången och den var bra. Nej, jag ska rätta mig; skådespelarinsatserna var bra. Det känns mer äkta med skådisar som kan uttrycka, visa känslor och det är det som för filmen framåt, än skådisar som måste få en tillrättalagd film , där manus är skrivet så att det enda de behöver göra är att säga sin replik innan nästa klipp. Klipp, ja. det är väl det som skiljer äldre filmer från dagens. Ibland är det skönt att tempot dras ner, men ibland känns det väldigt segt. Några gånger igår kändes det så. Jag hoppas att "Moskva tror inte på tårar" dyker upp snart. Den har jag sett, för väldigt länge sen, kommer ihåg att jag kände mig rätt upplyft, när jag gick ifrån biografen. Bara jag nu minns rätt. Jag har haft en lång period i mitt liv, då jag såg väldigt mycket film, på bio kan tilläggas. Jag läste i Uppsala, som då hade många biografer med hyfsat stort varierat utbud, hur det är nu vet jag inte. Det var en av de saker jag unnade mig, att gå på bio. Det var en bra belöning och ett väldigt bra sätt att komma ifrån böckerna. Häromkring finns det väl en biograf i varje stad. De visar ungefär samma filmer. Jag vet att jag borde gå med i Bio Kontrast, men på något sätt missar jag alltid varje terminsstart och att hoppa med i mitten eller i slutet det blir liksom inte så. Dumt.

Fåglarna har sin morgonkonsert och det är nog dags att ta en vända i naturen eller på vägarna. Jag får nog cykla. Skenbenet ser inte ut som en fotboll längre, men är fortfarande svullet och vackert svartlila, gult och grönt.

SKÖNT, att fotbolls-VM snart är över. Helt sjukt, vad ett sådant evenemang kan dominera.

Inga kommentarer: