Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



03 september, 2006

Lite utförligare........

Korsika, tre gånger så stort som Gotland 260 000 invånare . Ön är indelad i två provinser med varsin huvudort. Vi bodde söder om, Bastia 40 000 invånare. Bastia och dess invånare såg jag bara till och från flygplatsen. Inte så mycket att orda om alltså. "Normal" fransk stad med vild parkering.
Första vandringen gick en bit utmed "pekfingret". Vakttornet är från den turen.
Ser man på den här kartan kan man tro att Korsika är ganska platt, men nej det är nästan bara berg. 20 toppar över 2000 meter sägs det. Jag vandrade, klättrade inte.










Besökte Bonofacio, staden allra längst söderut, en dag.
Otrolig vackert, kändes lite som en filmkuliss. Många turister i det pittoreska.
Detta kort var den vackraste gatan jag hittade. De är inte mycket för utsmyckningar och blommor, korsikanerna. Det lär bero på att husen taxeras efter utseende, hmm, undrar jag.


















Bonofacio är en väldigt gammal stad byggd på en kalkklippa. Idag bor 2000 personer här och 80 % av dem i Gamla stan Precis som i Stockholm och i Visby är husen byggda på höjden och med gaveln utåt. Undrar mycket hur det ser ut inne i husen.
En del byggnader hängde liksom på klippkanten. Jag skulle, trots utsikten, inte vilja bo där.




















Korsikas sydspets. I fjärran skymtar Sardinen.






























Trappan upp till / ned från Gamla stan. Här trillade jag , så klart...
















Hamnen i Bonofacio. Här gjorde sig småbåtar inte besvär.
Vilka båtar det finns till dem som har råd!














En något enklare farkost på stranden invid hotellet.
Alldeles i närheten låg en sportcampingplats.
Mycket av turismen på Korsika kretsar kring rätt så äventyrliga aktiviteter förstod jag.














Stränderna är inte anpassade till massturism, skönt.
De strandbitar som finns är ganska steniga och väldigt allmänna.














Bergigt är det och mycket gående uppför och utför,
men fantastiska vyer och en häftig känsla när man faktiskt vandrar bland molnen.
Korsika var förhållandevis grönt, det regnar rätt mycket inåt bergen. På de odlingar som fanns hann jag förutom redan skörad säd ( ja, jag såg att det var skördat), se stora
mörka vindruvor, citrusfrukter och kiwi.
Jag såg det från bussen så det blev aldrig möjligt att ta kort.
Annars är korsikanerna stolta över sin vilda vegetation med många , verkligen många örter. Några som jag inte tålde, tur att det finns Clarityn. Kastanjer är en annan råvara som man tex kan göra marmelad eller öl av.












Hoppsan, riktig skolvarning på detta inlägget!

4 kommentarer:

Lilla B sa...

Nej, för fasen. Ingen skolvarning!
Det var mycket intressant. Kul att få se bilder också. DEt var bergigare än jag föreställt mig och stränderna lite vildare. Det är roligt när man får veta..

Lena sa...

Jag blev också överraskad av hur naturen såg ut. Det är rätt likt Mallorca om man bortser från stränder och massturism. Flygplatsen i Bastia var liten, i stil med Halmstads eller Visbys.

Det Mörka Hotet sa...

Jag har alltid velat åka till Korsika!

Säger som Lilla b: det var ett bra blogginlägg!

Samuel

Lena sa...

Då tycker jag att du ska göra det! För det känns genuint på något sätt.
och TACK Lilla B o coh Samuel.