Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



26 september, 2006

Så...

då är äntligen yngsta dotterns födelsedagsfirande avklarat - hon som fyllde i juli. I kväll har resten, de som inte kunde komma när det begav sig, varit här på middag. Vi var 13 personer vid bordet. Många skratt och glad dotter är bonus på en kväll som avlöpte utan ett enda intermezzo i köket. Jag är väldigt överraskad.

Har varit på kurs förlagd till en folkhögskola. Mina erfarenheter från folkhögskolor är odelat positiva. Skolorna ligger i regel vackert, miljön är trevlig, lugn, avslappnad och man får alltid god mat.
Kursinnehåll? Tja det låter sig inte sammanfattas så enkelt, men jag skickar med en liten text.

Snäckorna
Det var en pojke som gick med sin pappa på en strand.
Pojken plockade upp snäcka
efter snäcka och bar ut dem i havet.

- Vad håller du på med? undrade pappan.

- Jag hjälper snäckorna, svarade pojken.

- Men kom nu, sa pappan, du ser väl att det finns alldeles för många snäckor. Du kommer aldrig kunna rädda allihop. Så det spelar ingen roll.

- För den här snäckan spelar det roll, svarade pojken
och såg på den snäcka han höll i handen.

(ur boken Barnens lag)

3 kommentarer:

Linda sa...

Mmm, att faktiskt göra det man kan, det är fint.

Bloggblad sa...

I många år åkte jag varje sommar på dirigenkurser på olika folkhögskolor. Utmärkande: Underbar miljö, god mat och förstås - härliga kurser. Längtar tillbaka... de har flyttat kurserna till Uppsala och man får fixa boende själv, inte alls samma sak.

Lena sa...

Lindalotta: Ibland, tycker jag, att det är bra att ha en enkel bild att tänka på när allt utanför, världens elände, blir för mycket.
Bloggblad: Folkhögskolor- då vet man att det är kvalite.