Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



01 januari, 2007

Bloggvärldens bloggenkät

Matilda skickade Bloggvärldens bloggenkät 2006 vidare bla till mig, så :

1. Hur länge har du bloggat?
Började motvilligt i juni/juli 2006

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut innan du själv började blogga?
Jag läste bloggar säkert nästan ett år innan jag började. Tror inte att jag hade eller har någon särskild bild av detta.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Förälskad…nja, så fungerar inte jag

4. Hur känner du nu inför dina allra första blogginlägg?
Jag kan se att jag brottades med formen och språket

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet?
Regelbundet… det är ett svårt ord. Jag läser kanske ett tiotal varje dag, ytterligare ett tjugotal då och då.

6. Hur många procent av de bloggar du läser är dagboksbloggar och inte ämnesbloggar (som t.ex. teknik- eller modebloggar och politiska bloggar)?
dagboksbloggar – en del är kanske det, men jag tycker att det är stor variation på inläggen i de mer allmänna bloggarna, jag läser också bloggar om trädgårdar och inredning ibland. Det händer att jag landar i en eller annan politisk blogg, men det är mer sällsynt.

7. Nämn en bloggare som verkar vara väldigt, enormt jätteolik dig, vars blogg du tycker om.
Matilda

8. Nämn en bloggare som verkar lik dig, vars blogg du tycker om.
Jag väljer två :StillMe och LindaLotta

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Att det tar tid. De vill också komma åt datorn

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Jag vet bara en som känner mig i bloggvärlden, så …?

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg?
Ja, det tycker jag

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om och anledningen till det.
Det som lätt kan missförstås, och det som är för privat.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse?
Inte bekräftelse direkt, men respons är viktigt.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Några lär man nog känna vissa sidor av. En blogg kan ju vara endimensionell

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Nej, men det skulle vara spännande

16. Kan det vara ”skadligt” att blogga?
Skvallerbloggar om det nu finns sådana är väl skadliga. För egen del, nej.

17. Har du blivit sårad av någonting som skrivits till eller om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Hur har du hanterat detta i så fall?
Nej, om det händer… då skulle jag bli ledsen och sedan lite arg eller i omvänd ordning , beroende på hur det är formulerat. Jag skulle förmodligen bemöta det.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Nej

19. Har ditt bloggande några nackdelar?
Hmmm, det tar tid och det är för mig allt som oftast en bristvara

20. Bloggar du om två år? I så fall: är ditt bloggande annorlunda då?
Skulle tro det. . Annorlunda ? Förmodlgen och förhoppningsvis

21. Har bloggarna någon inverkan på vår kultur?
Det kan jag inte bedöma.

22. Vad har bloggskrivandet betytt för dig?
Att jag emellanåt får lite ordning och reda på mina tankar. Allt jag skriver publicerar jag inte.

23. Vad har bloggläsandet betytt för dig?
Att jag får ta del av andras tankar och vardag.
...................................................................
Skickar vidare till:
Still me - Tina
Fåraherde - Linda
Lilla B
Annika - Life in the suburb
Susanne - Sassas samlade svammel

8 kommentarer:

Linda sa...

Jag tar stafettpinnen!
Ovanligt bra frågor tycker jag.
Intressant att läsa dina svar :)

Anonym sa...

Intressant att läsa. Svar kommer!

Anonym sa...

Tänk vad lustigt! Både du och jag tycker vi är lika StillMe, men olika varandra. Hur hänger det ihop, ha ha?

Linda sa...

Nu är det klart!
Men lite missöden på vägen ... ;)

Lena sa...

Ja du Matilda, det undrar jag med.
Lindalotta och Tina; jag susar iväg och läser.

Susanne sa...

Tack för utmaningen som nu är färdigbesvarad och uppbloggad.

Annika sa...

Jag griper tag i stafettpinnen jag också!!! Så fort jag får lite mer tid, mellan tvätt och plock idag så lovar jag att bita tag i det hela!

Lilla B sa...

Kommer också att plocka åt mig stafettpinnen. Möjligen dröjer inläggen en dag eller så.