Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



14 januari, 2007

Dagen efter kalas

Jag har också intagit ryggläge större delen av dagen idag. Inte för att jag druckit för mycket, för jag drack inget alls, utan för att det blir så när jag far som ett jehu över hela huset varje ledig minut i två dagar. Nu är det inte så rörigt och eländigt som man skull kunna tro. När vi omorganiserade här hemma efter flickorna, så blev det ett rejält merarbete som inte blev klart, men nu var det liksom tvunget.
Kalaset var trevligt, alla åt mycket och var glada och då kan man vara nöjd. Gårdagens verkliga bonuseffekt är alla blommor; jag har räknat och jag tror vi har 95 tulpaner!

Som syns på kortet är vi "instormade", tur att det är söndag. Till arbetet lär jag säkert komma i morgon. Här har vi varit utan ström kanske 25 minuter totalt än så länge. Vårt elbolag satsade för några år sedan på att gräva ner de flesta av ledningarna och det är vi tacksamma för nu.
Jag hade planerat att se På spåret i repris, Johan Wester vill jag inte missa, men en del till parabolen har blåst ner och jag ber inte maken att laga det i det här vädret, även om jag tror att han skulle göra det om jag bad snällt.
Hur har ni det i stormen?

Uppdatering
Nu är vägen röjd, sex träd hade knäckts eller slitits upp med rötterna. Tur att nästan alla grannar är bönder. De har beredskap och maskinpark för dessa tillfällen. Trots att vi bott här i drygt 22 år, så är vi nog stadsbor...men jag tar nog lite sovmorgon i alla fall... Lektionerna börjar inte förrän klockan 12. Jag har arbetstid, men jag behöver inte vara på jobbet, bara de vet var jag är och jag jobbar bra hemma också.

7 kommentarer:

Annika sa...

Nu har jag läst om stormen i DN och AB. Ruskigt som den har dragit fram.
Din bild säger ju också allt...
Usch och usch!

Anonym sa...

Här (Stockholm) är det blåsigt men förhållandevis "lugnt" ;) Imorgon lär jag ev få se vad som hänt under kvällen ...

Bloggblad sa...

Vilken tur att kalaset klarade sig! 2 dagar efter Gudrun var jag på 50-årskalas - i skogen. De hade inte haft ström på hela tiden, maten lagades på vedspis, och så hade de sågat bort träd så gästerna kom fram...

Nu är du värd att vila i ryggläge!

Anonym sa...

95 tulpaner, så härligt :-).

Ett träd blåste omkull tidigare i veckan men nu är det blåsigt men inte så farligt. Vi får se om det blir värre.

Ryggläge låte bra:-)

Lilla B sa...

95 tulpaner! Superlyx i vinterstormen. Här i Bergslagen visslar det och viner utanför fönstret. Inget strömavbrott än.
Men apropå På spåret" Titta på programmet via datorn.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=19357&lid=Pa_sparet&from=menu
Länken för dig till SVT:s sida. Man kan kolla i efterhand.
Praktiskt, därför så bra

Moni sa...

Oj, du är verkligen instormad! Stanna inne tills stormen har bedarrat, det verkar ju skitläskigt!!!

Lena sa...

Stormar som Gudrun och Per påminner en hur liten man är. Det verkar som det värsta är över nu. Vi hade faktiskt gäster när Gudrun kom på besök. Strömmen gick precis när de kom. Vi lagade klart maten på vedspisen och hade sedan trevligt i stearinljussken. De fick ligga över för det låg ungefär lika många träd över vägen då också.
Jag ska fota tulpanerna så att ni kan få se. det är kul att dela med sig ;-)
Snart ska jag återgå till soffan, har surfat runt bland bloggar ett tag. Det finns allt mycket intressant att läsa.
Lilla B, tack för tipset, Jag viker en timma i morgon kväll för på spåret!