Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



07 januari, 2007

Oj, det är sant! Dagens i -lands problem

Verkligheten gör sig påmind. Dags för vaccination, jag menar vaccinationer. Det är viktigt med plural här, för jag har insett detta efter läst på. Det handlar inte om en eller två sprutor utan flera...och jag är inte särskilt förtjust i sprutor. ( Dagens understatement).
Glädjen var stor i våras, när vi fick besked om att vi kommit med i ett projekt. Vi skulle få resa till Afrika, till Uganda. Inte någon nöjesresa utan en lärorik upplevelse som gör att vi kanske kan arbeta ännu bättre på hemmaplan med solidaritet. Då i våras och under hösten har jag mest varit uppfylld av detta, att jag faktiskt ska få resa till en världsdel som intresserar och engagerar mig mycket. Nu tänker jag mest på vaccinationer och biverkningar. Tror bestämt att jag har en hypokondrisk ådra någonstans.

Den 23 februari bär det iväg till Uganda, Entebbe, för vidare fältstudier som ska redovisas där för ugandiska motparter. Det ska bli väldigt spännande och intressant för jag inser ju att kulturskillnader bara är förnamnet.
Kring allt detta lär jag återkomma, först ska jag överleva sprutorna i morgon.
Uppdatering
Jag överlevde, det blev bara tre små stick. Jag är sjåpig , jag vet. Resten tas som medicin.
Nu får jag ta igen allt som inte blev gjort under lovet; montera ner julen och köra igång nya områden, så det blir bara sporadiska besök i bloggvärlden resten av den här veckan.
Ha en bra vecka allihop!

13 kommentarer:

qi sa...

Åh, det låter spännande, blir lite avundsjuk faktiskt...

Lilla B sa...

Så spännande det låter. Inte sprutorna, de är ett stick, klart på ett kick! Men det andra. Nu blir jag bra nyfiken på vad du sysslar med utöver skola och rättning av högvis, ja tonvis av papper.
Skolverkets stipendier?

Anonym sa...

Låter som en intressant resa, ser fram mot mer information :-)

Men jag vet precis vad du menar med att inte vara förtjust i sprutor, usch jag gillar inte vita rockar överhuvudtaget... men ibland måste man.

Linda sa...

Fröken Fräken, inte ska du vara rädd för sprutorna!
Det kommer att gå hur bra som helst.

Men vilken lycka att få åka till Afrika, det är en önskeresa jag haft länge, länge.
Lova att du berättar massor när du kommer hem!!

Linda sa...

Jag menar när du kommer hem från Afrika, inte när du kommer hem från sprutorna ;)

Anonym sa...

Vad spännande att få resa! Jag ser också fram emot reserapporter.

:)

Annika sa...

Vilken resa som ligger framför dig! Inte helt vanlig!
Hoppas att den blir lika bra som du förväntar dig!

Sprutor...Usch och tvi vale, men "better safe than sorry".

Jill Wegerup sa...

Gud vad spännande det låter. Värt några stick för kunna vara med om det. =)

Marge_II sa...

Ni behöver ingen med min kompetens med er på resan? Jag följer gärna med!

Kompetensen? Det vete 17 vilken den är :-)

Lena sa...

Alla: Visst är det spännande, tror att jag kommer att sova dåligt under hela februari. Vi är tre från min skola som ska åka. Vi sökte ett projekt/stipendium " Den globala resan in i världen" och kom med. Det är något slags samarnetasprojelt mellan Myndigheten för skolutveckling (kallas Mysko på min skola) och Sida. Jag återkommer med mera.

Lilla B sa...

MYSKO!!
Dagens bästa!

Susanne sa...

Åh, vad spännande det låter! Tror jag läst lite om den globala skolan och själv funderat, men tummarna ska ju loss också för att få chansen.

Då får du väl också dras med malariaprofylax? Var rädd om hälsan och ta allt förebyggande du kan. Jag tror att vi i Sverige inte har riktigt den motståndskraft mot alla mikroorganismer som kan förpesta tillvaron i annat land.

Lena sa...

Susanne: Tre sprutor och många tabletter, däribland malariadito. Syskonen - båda är sjuksöterskor, en på akuten och en på infektion har tittat noga och nickat godkännande, så jag känner mig lugn vdg detta.