Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



28 oktober, 2006

För ett år sedan

Exakt för ett år sedan åkte jag till Island, inte ensam, alla på jobbet var med.
Dag två, den enda lediga dagen, åkte jag och några andra på turistrundtur.
Inget jag ångrar, tror allt att jag såg mycket på kort tid, men för dyr peng.
Detta är i alla fall Gullfoss, mäktigt minst sagt. (Klicka på bilden!)


Varma källor till trots, var det kallt, isande kallt. Vår vecka på Island var en kall, vacker vintervecka. Vi hade tur med vädret, har jag förstått i efterhand.


Gammalt och nytt: Leif, Leifur, Eriksson (Erik den Rödes son) i förgrunden och Reykjaviks moderna dom(?)kyrka där bakom. En otroligt vacker och ren kyrka. Vi fick tyvärr inte möjlighet att höra något spelas på orgeln, men den lär vara något extra.

Reykjavik är nog att betrakta som en liten, väldigt liten huvudstad. Det är väldigt hanterbart, gångavstånd till det mesta. Vacker stad, skulle gärna resa dit på sommaren. Vi bodde inte i Reykjavik, så särdeles mycket hann vi inte med, men jag är glad över att jag hann se många gamla handskrifter på ett museum.

Och ja, jag badade i Den Blå Lagunen, men de bilderna visar jag inte här.

8 kommentarer:

Lilla B sa...

Det ser nästan overkligt ut! Som Photoshoppade bilder. Skulle gärna vilja åka till Island och uppleva naturen där. Bilderna gör inte den önskan mindre.

Lena sa...

Inget photoshoppande, Island är nästan overkligt, men bara nästan.

Anonym sa...

Härligt land. Har varit där några gånger. Vacker natur, trevliga människor. Mycket att fotografera.

Anonym sa...

Dit har jag alltid velat åka. Tack för att du lägger ut så fina bilder på bloggen!

qi sa...

Island lockar också mig. Men jag har hört att det är dyrt där, så jag får vänta med den resan... Vackra bilder!

Lena sa...

Jag upplevde Island vackert,kargt och gästvänligt, men DYRT. Det var lätt att hitta foto-objekt. Jag hade nog pga ekonomin dröjt med ett eget Islandsbesök, så jag är tacksam över att jobbet betalade. Island gav mersmak, men då sommartid, för det var verkligen kallt.

Klimakteriehäxan sa...

Å så avundsjuk jag blir. Har alltid velat åka till Island, men har aldrig kommit dit. Än, i alla fall...

Anonym sa...

Ååå! Där var vi hela familjen för 5 1/2 år sedan, i fyra dagar! Jag vill gärna åka dit igen. Och Blå Lagunen går ju inte att beskriva för utomstående - så TROLSKT! Kul med husen, förresten. Trähus, jo pyttsan! Plåt med trä-look-alikestuk! Och ordet "odyr" som helt enkelt betyder - BILLIG!