Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



28 oktober, 2006

Fri

Jag känner mig fri, riktigt fri; hela nio dagar, då jag inte styrs av deadlines och klockan.
Ett helt "nästanlov" ligger framför mig.
Frihet.
Visst finns det en massa måsten, men jag har beslutat att nedgradera dem till bör.

Har kört äldsta dottern till jobbet för någon dryg timma sedan. Gick över gårdsplanen och löven prasslade under mina fötter, min andedräkt bildade små moln och jag fick skrapa bilrutorna. Det var faktiskt minusgrader. Höstrusk, slask och mörker har jag svårt för, så frosten på rutorna gjorde mig lite glad. Just nu dagas det över Billingen och himlen är alldeles rosa. Så vackert att jag tappar andan ett ögonblick.

Är i dag ensam hemma större delen av dagen. För mig är det väldigt skönt, jag behöver inte prata, kan varva ner och låta mina tankar och själ komma i fas, gå i takt. Den sista veckan med bekymmer utöver 11 utvecklingssamtal har jag inte känt mig i takt med mig själv. Jag bör nog förtydliga mig: Samtalen är sällan bekymmer utan trevliga möten.

Så idag ska jag nog: köpa några nya krukväxter, sy nya gardiner, promenera långt med hundarna och andas. Jag kanske tar lite kort. Jag måste, hmm bör nog städa lite och laga lite mat och framemot kvällen ska jag börja läsa Maskrosungen av Sandra Gustafsson. Jag hoppas att detta blir en alldeles vanlig lugn lördag .

Ha det gott ni andra också.

5 kommentarer:

Linda sa...

Jag hoppas verkligen du får en riktigt skön lördag, alldeles för dig själv. Ibland är det så otroligt skönt att vara ensam ett tag.

Lilla B sa...

Låter väldigt skönt.

När man jämt håller på med problemlösning och samtal så är det gott att få vara tyst; inte prata och vara social. Skall försöka få ett par dagar nästa vecka till mitt Nästanlov.

Balans är ordet!!

qi sa...

Hoppas du får en skön lördag och ett härligt lov. Inga måsten, inga borde, bara vill...

Bloggblad sa...

Visst är loven det bästa med vårt yrke? Eller, så får man kanske inte säga...?
Som sv2-lärare har jag inte en massa utvecklingssamtal - det är rätt skönt. Men som du förstår, hittar jag på en massa annat...
Nu ska här njutas - får säkert en hel del ensamma tysta stunder. Är inte ett dugg avundsjuk på alla de kollegor som packat och dragit iväg... fy så stressigt.

Lena sa...

Numera är loven viktiga, men förr hade jag svårt att klara ett helt sommarlov. Det var som sagt förr det.

Första ledighetsdagen var hur bra som helst, men det är SVÅRT att tänka bort måste.