Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



13 november, 2006

Dublin del 1

God mat. Detta är lunch, Irish beef stew nånting, på puben nedan. Tror att jag skattar detta mål högst på resan. Frukosten på hotellet var väl sisådär, säkert en upplevelse om man gillar feta stekta korvar til frukost...

Ett vanligt(?) sätt att försörja sig eller att åtminstone dryga ut kassan. Såg flera äldre som gjorde reklam på detta sätt. Skönt att de fick sitta. Så här mycket folk, många turister, var det överallt hela tiden.
Vy över Liffey. Om man mot reglementet dricker alkohol här på strandpromenaden får man böta. 1000 euro, nä, jag läste inte fel, det stod 1000 euro på anslagen.
Utsmyckningar på hus i varsin ände av samma gata, Parliament street. Klicka på bilden så syns nog gatuskylten. De vårdar sitt keltiska ursprung och det gaeliska språket.
Pubgata i bardistriktet Temple Bar. Många pubar överallt, uppenbarligen bär det sig, för det var fullt med folk där också.
Typiskt storstadsfenomen, tror jag. Detta på Grafton street, som är den största kommersgatan. Jag orkade med 20 minuter på Marks & Spencer. Att trängas med julhandlande irländare och turister en lördageftermiddag är inte min grej

8 kommentarer:

Anonym sa...

Verkligen intressant att få se vardagsbilder från Irland. Jag har så länge velat åka dit och ta mig en titt. Men ruggigt ser det ut! Men jag som tycker om kyla skulle nog trivas bra.

Lena sa...

Nja, det var var allt ganska varmt. 19 - 15 grader på hösten i november tycke jag är OK. Tilläggas kan att vi hade tur med vädret på vår lediga tid (två eftermiddagar). Det regnade en och en halv dag och då höll jag mig inne.

qi sa...

Roligt att se dina bilder från Irland. Jag har aldrig varit där men det står på önskelistan.

Anonym sa...

Irland tillhör ett av mina "vill åka till" ställen också! ALLA som varit där blir frälsta.
Liksom Matilda trivs jag förträffligt med kyla...

Lena sa...

10 - 15 gradet ska det så klart vara.

Elisabet. sa...

Hur intressant som helst!
Maeve Binchy räknas väl inte som någon blivande nobelpriskandidat i litteratur, men ååå, vad hennes och Frank Mc Courts böcker har gjort mig sugen på Irland!

Lena sa...

Vi kanske skulle statsa på en bloggträff på Irland, då?

Lena sa...

hmmrm Satsa, fingrarna de slinter