Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



02 november, 2006

Klimat, väder, ansvar...

I andra änden av "vårt" fält sätts det upp ett vindkraftverk. Helt OK, för mig, jag tycker att det är bra.
Fler vindkraftverk åt folket.
I går och idag har massmedia fokuserat på oväder, ändring/försämring av klimatet (så lämpligt). Synd att det skapas snudd på hysteri kring så viktiga frågor. Vi kan inte fortsätta som vi gör, det är uppenbart.

Intressant att se hur människor tar det; några blir väldigt omedelbart oroliga, andra menar att "jaja, det är nog inte så farligt och jag lever ju inte då." Det sista sa en man som intervjuades på lokal-tv om att hans stad och bostad förmodligen kommer att utsättas för översvämningar just p g a klimatförändringar.
Just den inställningen har jag väldigt svårt att förstå, att drabbar det inte mig omedelbart så bryr jag mig inte. (Undrar om den mannen ingriper om någon råkar illa ut).

Det är via massmedia som den breda upplysningen sker idag. Det är effektivt och når alla snabbt. Det vore intressant att få veta hur ansvariga tänker när de drar igång en "kampanj" som denna. Vill de någor mer än "upplysa", låter de flera komma till tals och vad är målet, finns det något mer därbakom? Jag ser det inte. De vet säkert att den första informationen är avgörande, hur hanteras det? Många frågor...

Uppdatering
Se vad jag hittade på tidningen i skolans hemsida (jag får inte till länken men har ni bara lite fantasi så hittar ni), om just hur vi, särskilt då ungdomar tar till sig massmediala långa budskap.

3 kommentarer:

Lilla B sa...

Jag har lite svårt för "skräck-och skrämsel"-kampanjer. Risk för att det blir en stunds skräck som sen målas över av något annat otäckt. Faran finns bara när den exponeras i jätterubriker.
Ett långsiktigt gnetande och informerande så det sätter sig som en allmän sanning istället för något man ska ta ställning till i form av Tror du på det eller Tror du inte.
De omfattande skrämselkampanjerna om AIDS/HIV som gick över landet för några år sen har ju t ex helt kommit bort. Och inte ersatts av just något annat.
Lite funderingar så här på lunchtid.
Kallt som attan ute och blåsigt med sol. Vinter är ett helvete.

Lena sa...

Mmm, jag skanar också någon slag långtgående medvetenhet. Kampamjer gör nog ofta tyvärr mer skada än nytta.

Nejnej, vinter, riktig vit vinter är fint. Paradis och lycka är att ta i, men fint. Jag blir gladare.

Lilla B sa...

Och kampanjerna kostar fruktansvärt mycket pengar!