Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



19 november, 2006

En riktig vän

Den här svarta damen kom in i mitt liv, när jag var 20 år. Jag kände att nu var det dags för hund. Jag behövde komma ut och få några rutiner i mitt liv. Att plugga innebar mycket stillasittande och rätt oregelbundna vanor. Jag letade efter en hund som i vuxet format kunde åka gratis på tåg. Då var en engelsk cockerspaniel utmärkt. Denna tusensköna köpte jag som vuxen hund inte valp, vilket jag aldrig skulle göra idag. Det gick bra några olater till trots. Inkallning var inte rikigt hennes starka sida. Varför komma när någon ropar? Jag hittade knappen till slut; mat. Ropade jag fisk eller leverpastej, då kom hon, som ett skott. Det kändes lite fånigt att stå och tjoa livsmedel på det sättet, men i bland var det nödvändigt. Denna lilla varelse följde mig överallt på såväl musikfestivaler som långa tågresor i Sverige. Vi åkte ofta sträckan Uppsala - Göteborg (tor)och trasslade oss från ena änden av Stockholms station till den andra under tidsbrist. Då gick det inte att kånka bagage och hålla i ett koppel samtidigt. Vi fällde nästan andra stressade resenärer med kopplet, så hon sprang lös. Det gick bra ; jag behövde aldrig ropa fisk i underjorden under station.
Med hund knyter man många nya och oftast trevliga bekantskaper. Jag hade förmodligen inte träffat min man utan hunden, men det är en annan historia. Med hund så lär man sig en hel del om omgivningarna där man bor. Det är ett bra sätt att utforska sin stad, i mitt fall delar av Uppsala. Jag hade aldrig sett så mycket om jag inte gått mina promenader. Just denna dam anpassade sig väl till mig så vi gick sena nattpromenader och sov länge på mornarna under tentaperioderna.
Hon var makalös, klarade en korningsbana ( ett slags mentaltest för hundar) riktigt bra sånär som på skottet... Nyår och påsk då fick vi dra oss undan, för smällare det var det värsta hon visste. Vi råkade ut för några riktiga idioter en gång som från en bil släppte smällare precis framför oss. Så ARG har jag aldrig varit som då. Hon hade ett fantastiskt luktsinne även under vatten. Slängde jag en sten bland andra stenar i vattnet, så hämtade hon rätt sten. Hon var en fena på att valla förrymda kvigor visade det sig också.
Hon följde med mig hit ut på landet och levde sina sista år som gårdens drottning. Det var hon som hade hand om det , flera schäfrar till trots. Nu är det snart 20 år sedan hon dog och jag känner att det kanske är läge på att skaffa sig en valp igen.

6 kommentarer:

Sir Realistic sa...

Din hund verkar ha varit något alldeles speciellt.
Jag har aldrig haft något husdjur men jag har levt tillsammans med husdjursinnehavare och de blev snabbt härliga vänner.

Linda sa...

Så vacker hon är!
Vilken underbar berättelse. Det där bandet man får med vissa djur som passerar ens liv, är något alldeles speciellt. Man tror att man själv ska gå under den dagen de inte finns längre, det är ju det som är det svåra.

Anonym sa...

Mmmmmm... vacker som en tavla.

Anonym sa...

Kärleken till ett djur kan vara så stark. Så vacker hon var.

Lena sa...

Alla djur är nog speciella för de som har hand om dem. Kortet här har en "riktig" fotograf tagit. Jag höll på att mista damen i förtid - bilar- och insåg att jag inte hade något riktigt bra kort.
Det kostade då, men jag är glad över kortat . Det hänger hemma brevid en bild på annan hundvän, Panter , vars namn jag lånat.

Elisabet. sa...

Nu hittade jag henne ..-)
Så fin hon är! Var.