Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



31 oktober, 2007

Femhundra

Vinden viner runt knuten och det sista löven kämpar tappert men förgäves på träden. När vi går in i Allahelgonahelgen lär träden stå nakna. Vinden hjälper fint till att samla alla löv. Jag hoppas nu bara att den inte vänder, vinden alltså. Det vore ju fint om vi hann få undan dem innan den första snön kommer. Enl. tidningarna är det ju lite snö att vänta nästa vecka.
Då far våra flickor till värmen i Thailand. Det unnar jag dem. De har slitit i höst för att få ihop till resan. Denna gång blir resan inte så lång, så de kommer hem precis innan jul. Väldigt lagom tycker båda föräldrarna.


Den här bilden beskriver vad jag tycker är viktigt: Familjen, omtanke och sammanhållning är viktigt. Omtanke om andra också och människorna i Afrika ligger mig varmt om hjärtat.


Jag inser att jag får ta hand om julförberedelserna själv. Det ska väl gå bra, även om jag har tyckt att det varit skönt att slippa många måsten. Flickorna har ganska bestämda åsikter om hur det ska vara, så de senaste åren har jag med varm hand överlåtit det mesta av pysslandet och pyntandet till dem. Här är jag ganska säker på att de å sin sida bestämt hävdar att om det är någon som har bestämda åsikter så är det jag och det är väl sant det med.


Det här kortet har inte jag, utan maken tagit. Det innehåller allt; barnen, hundarna, kusten och fotografen. Just den här klippan betyder barndomsminnen. Här satt vi, mina syskon och jag och spanade efter affärerna på hjul. Det var ju så förr att handlarna kom till kunderna. Till oss kom livsmedelshandlaren, slaktaren och bokbussen.
Även om jag inte har någon släkt i Halland, så är det här jag har mina rötter. Jag tillbringat stora delar av varje sommar i hela mitt liv i Särdal.


Jul och sommarsemester tycks vara de två händelser vi hänger upp våra liv på. Det finns alltid ett före och efter jul eller semestern. Det är väl inte så konstigt, för båda är förknippade med ledighet och familjeliv.
Att få möjlighet att ta en paus, varva ner är väsentligt. Jag tycker att jobbkarusellen med måsten snurrar på allt fortare för de allra flesta. Jag har insett att jag sprungit fort väldigt länge och det insåg jag först, när jag nu nyss var sjukskriven i rätt många veckor. Det är egentligen först på höstlovet som jag börjar känna mig som en mer hel människa som vill något och tror sig orka något. Jag hade tänkt läsa böcker, ni minns kanske hyllmetern? och se filmer under min sjukskrivningstid. Det kändes så där lagom kravlöst och roligt. Har jag gjort det? En film har jag sett. En. Så alla veckorna behövdes.



Jag har kämpat med att försöka fånga olika slags gräs, kalvdun och vass på bild.
Och se ! i augusti lyckades jag på min sista promenad längs Kattegatt för i år.


Det som varit den stora behållning, förutom att ha blivit frisk så klart, är att jag hunnit med familjen på ett bättre sätt. Det låter kanske märkligt, men har vi tid för varandra i den utsträckning som behövs? Är vi närvarande eller är tankarna någon annan stans? Jag har gått och skräpat i morgonrock ensam och bara längtat till att någon skulle komma hem. Klart att vi behöver ensamhet ibland, jag ganska mycket tom och under de här veckorna fick jag mer än tillräckligt.
Jag tillhör dem som gillar mitt arbete. Det finns kanske annat jag skulle kunna tänka mig, men jag funderar oerhört sällan på att byta inriktning. Klart att det är tungt av och till, men varje dag innebär goa möten och utmaningar, så jag längtar till på måndag. Jag börjar visserligen med att åka på kurs, Global Forum i Göteborg, men det är kul det med. I synnerhet när det knyter an till frågor som ligger mig varmt om hjärtat.
Jag är så laddad inför resten av terminen. Det är så mycket jag vill att vi ska göra och hinna. Även om jag inte gjort så mycket de sista veckorna, så har min planeringshjärna arbetat. Frågan är väl om eleverna orkar och att jag dessutom är en obotlig tidsoptimst gör väl att vi kanske "bara" klarar en del.
Just nu lyssnar jag på SR Atlas. Har ni inte lyssnat via webben, så gör det. Här spelas musik och det prats lite. Jag orkar inte med drevet i media kring den nya politiska affären. Visst är det allvarligt en hel del av det, men snaskandet i detaljer och bilder gör mig illamående och betryckt.
Vinden mojnar nu och solen gör tappra försök, så jag tror jag går ut en stund.
Detta är inlägg femhundra och jag slängde prestationskraven överbord, innan jag körde igång, så det lika ostrukturerat som vanligt.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det är så viktigt att ha tid med familjen. Att bara vara. På det sättet längtar även jag till jullovet - trots att det inte är något jullov för mig. Det blir ändå mer tid.

(Du har en award att hämta hos mig)

Bloggblad sa...

Det var ett innehållsrikt inlägg. Jag känner igen det där med hasandet... och att tröttheten blir värre när man släpper fram den. Jag tyckte att jag var piggare än vanligt inför det här lovet, men ack vad trötthet det vällde fram när den fick tillåtelse.

Jag är också trött på alla affärer. Känns som om det blivit en ny grej att leta fram snaskigheter. Visst vore det käckt om vi kunde ha robotar som aldrig gör nåt mänskligt... Men skämt åsido tycker jag att politiker borde lära lite av andra politikers skandaler. Skulle jag veta att andra lärare finge sparken för att de sitter vid kanalen och tar en öl på sommaren, då skulle jag nog hålla mig därifrån.
Men politiker håller på med sina kvitton, kontokort, svartjobb och porrklubbar... om och om igen.

Evas blogg sa...

Ett fint inlägg. Och ja, familjen är det viktigaste vi har. Jag har ju också haft mycket tid med dem de senaste åren. Känns bra. Men nu ska jag ut igen. om en vecka öppnar jag butiken. Julen orkar jag inte ens tänka på just nu. Butik i juletid - oj, oj. Nä, dessa skandaler med alla sina spekulationer är bara för mycket. Lycka till med jobbstarten!

Det Mörka Hotet sa...

Fina bilder och intressanta tankar du skriver. Att ta tid för bara sig själv och inte fastna i en massa måsten är nog nödvändigt, åtminstone för en själv.


DMH/Samuel

Det Mörka Hotet sa...

Oj, nu såg jag: GRATTIS till blogginlägg 500!!!


DMH/Samuel

Anonym sa...

Min favoritgåta när jag var liten var "Vad är det som går och går och aldrig kommer fram till dörren?". Jag tycker livet i största allmänhet är just så. Man stretar och kämpar på, och aldrig blir man klar.

Hedgren sa...

Många sanna ord. Känner igen det där du skriver om familjen, ensamhet och längtan efter gemenskap. Och ätteläggens synpunkter på hur julens ska firas! =0) ("Mamma, det SKA finnas stekt leverkorv på jlbordet...")
Efter "sjukdom och prövningar" vet man vad som är viktigt i livet. Så är det bara. Vi lever bara en gång!

Lena sa...

Monica: Tack! Då ser vi framemot jullovet!

Bloggblad: Det är surt det där att varva ner för att pigg och upptäcka att man är ännu tröttare, men det är ju bevis på att något är fel.
Jag tror att man ska betrakta politiker som vanliga människor, för det är de ju, som trixar lika mycket som andra. Det stora problemet inträder när de själva uppträder som om de inte vore just vanliga människor.

Eva: Det låter så roligt med din butik, men det är ju klart att din fria tid minskar.

Samuel: Tack! Jag hoppas att vi styr själva över de flesta måstena i vår tillvaro, om inte så är det nog dags att ta kommandot :)

Matilda: Bra beskrivning , för klara blir vi ju ytterst sällan.

Hedgren : Ja, "de små liven", vi har nog lyckats väl med uppfostran, när de så klart och tydligt talar om vad de vill :)