Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



10 oktober, 2007

Rättvisa rosor

I slutet av förra veckan köpte jag rosor på Ica med viss tvekan. De brukar ju inte stå så länge. Det är alltid någon knopp som nickar så fort de är omsnittade och satta i vatten. Nåväl, jag tog min bukett och upptäckte först vid kassan att de var rättvisemärkta. Inte mig emot, det stärkte mitt beslut.
Jag har en kluven inställning till att köpa rosor/blommor som flugit över kontinenter, men är de rättvisemärkta så borgar det i alla fall för att de är producerade under drägliga förhållanden och att arbetarna får hyfsad lön.



Så här såg rosorna ut i lördags, vackra och inte enda som gett upp.








"Genom Fairtrade/Rättvisemärkt får odlare och anställda i världens utvecklingsländer tillgång till en internationell marknad och en möjlighet till ökad försäljning. Kriterierna ställer krav på skäliga löner och ett minimipris för produkten, därtill långsiktiga handelsrelationer och avtal mellan producent och köpare. Kriterierna reglerar också arbetsvillkoren för anställd arbetskraft, med avseende på de anställdas säkerhet och hälsa.

Rättvisemärkt handlar alltså inte enbart om den ekonomiska transaktionen. När du väljer Rättvisemärkt främjar du även demokratin, organisationsrätten och miljöhänsyn. Barnarbete och diskriminering motverkas
." http://www.rattvisemarkt.se/








Sex dagar senare, dvs idag.
Jag är helt säker på , eller vill vara,
att rosorna står så länge och blommar så fint, beror på att de just är fair trade-inköpta.
Som konsumenter kan vi påverka och göra så mycket mer än vad som sker idag. Det är märkligt att det i Sverige inte finns en stor och mäktig konsumentorganisation. En organisation kan alltid trycka på mer än enskilda, men vi kan som individer ställa frågor och fråga i affären. Om många gör det så kanske vi får fler och bättre varor. Produkter som är bättre för miljön, djuren, arbetarna och konsumenterna. För används tex inte gifter i tillverkningen så drabbas ju inte heller användarna.
Jag har letat på Icas hemsida efter information om deras fair tradeinställning. Hittade just inget så jag tror ju inte att de har någon målmedveten satsning på detta område. De har satsningar på flera behjärtansvärda områden, men inte här.
Hur många gör medvetna val när de handlar? Ekologiskt? Krav?, Palmoljefritt Svanmärkt ? Svenskproducerat? Vatten på flaska? osv...
Jag gör det när det gäller fair trade och miljömärkning, men sällan när det gäller krav/ekologiskt. Varför det blivit så kan jag inte riktigt svara på och jag inser nu att jag får ta mig en funderare på hur och vad jag ska köpa.
(-Vad du är jobbig mamma, säger ena dottern när hon just läst detta. Ja, det kanske jag är...)

10 kommentarer:

Lena sa...

Sista delen av texten gick inte att redigera! Knäppt! Hoppas att det går att läsa ändå.

Dennis Alexis Hellström sa...

Fina rosor. ^^

http://www.bimboboy.com/blogg

Bloggblad sa...

Jag tycker det är bra att det finns "jobbiga" människor. Det är svårt att handla rätt - ibland väljer jag varor där det blir minst skräp att ta ställning till sen när förpackningen ska slängas... för det är också ett huvudbry med papperet som ska i en påse - metallhylsan i en annan - plastkork i en tredje...

Jag håller på att bli en bättre konsument, jobbar på det - men lätt är det inte...

Anonym sa...

Hittade hit via Lilla B! Kul att du också upptäckt Fair trade-rosorna och är nöjd med dem. Jag blev så förvånad men så glad när jag hittade dem i matbutiken. :)

Evas blogg sa...

Jättebra! Att det även säljs rättvisemärkta blommor! Och att du väljer dem. Jag blir mer och mer miljömedveten för var dag som går, tror att vi är tvungna till det. Det går långsamt, men det går framåt!

Anonym sa...

När jag satt i kassan på ICA blev jag förvånad, men självklart väldigt glad, över hur många det är som köper ekologiska varor.

Anonym sa...

*L* ... känner igen den där kommentaren som du skrev till sist ;)

Jag gör tvärtom. Har inte alls tänkt på rättvisemärkt så mycket som ekologiskt. Tack för påminnelsen.

Jag väljer krav och ekologiskt på mjölk, charkuterier och fisk och sånt. Inte frukt och grönt ... där kollar jag mer efter hur långt tomaterna har flugit haha!
Det är svårt det där ... jag hamnade ju i en matbloggarträff en gång och då sades det runt bordet att krav-märkta grönsaker och frukter minsann inte odlades så som var bäst för naturen. Och jag begrep ingenting. Måste fråga dom vid ngt tillfälle ...

Lena sa...

Alla: Att vara konsument med koll är säkerligen ett heltidsjobb bara det...
Men ni vet; det gamla vanliga: ju fler som bryr sig, blir medvetna...
Kunskap och medvetenhet ger ju bättre grund för besluten.

Evas blogg sa...

Och tänk så glad jag blev när jag såg att de hade Fair Trade rosor på vår lokla Konsumbutik. Köpte en bukett på direkten.

Lena sa...

Eva: hoppas att du får lika stor glädje av dina.